داستان خودت رو بگو

کتاب "با یک چرا آغاز کنید"

کتاب "با یک چرا آغاز کنید"
اولین سوالی که برای انجام هرکاری به ذهن‌مون می‌رسه این هست که «چه‌طور این کار رو انجام بدم؟» ولی سوال درست «چرا باید انجام بدهم؟» هست.

کتاب «با یک چرا آغاز کنید»

 

اکثر افراد وقتی می‌خواهند یک کاری رو شروع کنند که این کار می‌تونه در قالب هر فعالیتی باشه؛ از یک بیزینس و کسب‌وکار جدید، توسعه محصول، استارت‌ آپ، ایجاد شعبه، راه‌اندازی خط فروش آنلاین، مارکتینگ و تبلیغات، تا حتی موارد فردی مثل توسعه فردی، یادگیری زبان خارجی، ورزش کردن و... معمولاً از خودشون سوال می‌پرسن «چه طور باید این کار رو انجام بدم؟»  و طبق این سوال، جواب‌های مختلفی پیدا می‌کنن، بیزینس پلن می‌نویسن، زمان تعیین و برنامه‌ریزی می‌کنن و درنهایت برای اقدام آماده میشن. ولی «سایمون سینک» با این روند مخالف هست و معتقده سوال درست این هست که «چرا باید این کار رو انجام بدم؟»

 

 

 

سایمون سینک Simon Sinek رو خیلی‌هامون با ویدئوی معروف TED  می‌شناسیم؛ سومین سخنرانی‌ پربیننده تا الان رو داشته. نویسنده آمریکایی- بریتانیایی، مشاور سازمانی و سخنران انگیزشی که در حال حاضر، مربی ارتباطات استراتژیک دانشگاه کلمبیاست. دانش‌آموخته کارشناسی حقوق و کارشناسی انسان‌شناسی فرهنگی از دانشگاه لندن‌سیتی و برندایس هست و فعالیت خودش رو از یک آژانس تبلیغاتی کوچک در نیویورک آغاز کرد. کتاب «با یک چرا آغاز کنید» اولین کتاب او هست که با استقبال بی‌نظیری مواجه شده؛ در سال 2009 یکی از 5 کتاب پرفروش سال شد. هم‌اکنون هم با بیش از 20 هزار نظر در سایت آمازون، رتبه 4.5 از 5 رو به خودش اختصاص داده.

 

«وقتی من برای اولین بار از چرایی آگاه شدم، در جایی از زندگی شخصی خود به آن نیاز پیدا کردم. کشف چرایی، به طور کلی دیدگاه من را نسبت به جهان تغییر داد. این کشف، علاقه من را تا چندین برابر بیشتر از هر زمانی در زندگی، افزایش داد. وقتی چیز باارزشی پیدا می‌کنیم، کاری که انجام می‌دهیم به اشتراک گذاشتن است. چیزهای باارزش را با کسانی که دوست داریم، به اشتراک می‌گذاریم. با تاثیر از این ایده، دوستان من نیز تغییرات بزرگی در زندگی خود پدید آوردند و مرا دعوت کرده تا این ایده را با دیگران نیز به اشتراک بگذارم و بدین ترتیب این ایده رشد کرد. هرچه بیشتر سازمان‌ها و افراد یاد بگیرند که کار خود را با چرایی آغاز کنند، افراد بیشتری از کار خود راضی می‌شوند. این بهترین دلیل برای گسترش این ایده است. الهام‌بخش مردم باشید.»

  • از متن کتاب

 

 

 

چرا برخی از سازمان‌ها موفق هستن، برخی نه؟

سینک در این کتاب مطرح می‌کنه که واقعاً چرا برخی سازمان‌ها موفق و برخی ناموفق هستن؟ آیا ما واقعاً می‌دونیم چرا؟ یا فرض می‌کنیم که می‌دونیم؟ هر تعریفی که از موفقیت داشته باشین، نحوه رسیدن به اهداف یکسان هست. برخی از مردم بدون فکر تصمیم می‌گیرند و برخی هم با استفاده از اطلاعاتی که جمع‌آوری کردن. با وجود تمام اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌کنیم یا برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌دهیم، ممکنه بعضی از تصمیمات ما درست نباشن و نتایج درستی هم بدست نیاید. گاهی اوقات هم ممکنه اطلاعات کمی داشته باشیم و تصمیمات رو براساس احساسات درونی خودمون گرفته باشیم ولی نتایجی فراتر از انتظاراتمون بدست بیاریم. هر دستورالعملی که صادر کرده، هر اقدامی که انجام بدین، هر نتیجه‌ای که مطلوب ماست، همه با یک تصمیم شروع میشن. چیزی که موفقیت در بلند مدت رو برای افرادی قابل پیش‌‌بینی میکنه، چرایی و علت درک آن هست.

 

 

 

 

حلقه طلایی معروف سینک:

سینک در این کتاب از «حلقه طلایی» معروف خودش صحبت می‌کنه، Golden Circle. سینک در این باره میگه: «رهبران معدودی هستند که برای انگیزه دادن به مردم، به جای فریب، از الهام بخشیدن استفاده می‌کنند. هر یک از این رهبران، چه یک فرد و چه یک سازمان باشند، به شکل دقیقاً یکسانی عمل کرده و ارتباط برقرار می‌کنند. روش این رهبران، کاملاً برخلاف افراد عادی هست. نحوه‌ی انجام کار توسط رهبران، چه به شکل آگاهانه و چه به شکل ناآگاهانه، دنبال کردن الگویی طبیعی است که من آن را حلقه طلایی نامیده‌ام. حلقه طلایی دیدگاهی جایگزین برای فرضیه‌های موجود است. این دیدگاه جایگزین نه تنها برای تغییر دنیا مفید است، بلکه برای به‌دست آوردن توانایی الهام بخشیدن به دیگران نیز کاربردهای عملی دارد. این دیدگاه از درون آغاز می‌شود و با چرایی و علت».

سینک با استفاده از این حلقه طلایی دلیل موفقیت برخی از شرکت‌های پیشرو مثل اپل رو بررسی می‌کنه و یادآور میشه که با یافتن چرایی و علت هست که برخی از رهبران و سازمان‌ها به این اندازه خلاق و تاثیرگذارند و می‌تونن این توانایی خودشون رو حفظ کنن.

 

حلقه طلایی حول سه محور می‌چرخه؛ چیستی، چگونگی و چرایی.

 

هر سازمان و شرکتی درباره کاری که انجام میده، آگاهی داره و به راحتی می‌تونه به سوال «چیستی» خودش پاسخ بده. «چگونگی» اغلب به عنوان عامل متمایزکننده یا انگیزه‌دهنده به شمار میره چرا که چگونگی‌ها مثل یک فرآیند اختصاصی یا گزاره فروش منحصربه‌فرد و توضیحی برای اینکه یک محصول یا خدمت چه‌قدر متفاوت یا بهتر است، عنوان میشه. اما در مورد «چرایی» به این آسانی نمیشه چیزی گفت. افراد یا شرکت‌های کمی هستند که می‌تونند به طور واضح دلیل کاری که انجام می‌دهند رو بیان کنند. منظور از چرایی فقط پول نیست بلکه نتیجه است؛ هدف، دلیل یا اعتقاد هر شخص یا سازمانی نسبت به مساله بودن‌اش هست. داستان چرایی تنها راه موفقیت نیست، اما تنها راه برای حفظ موفقیت بلند مدت و داشتن ترکیب بزرگتری از خلاقیت و انعطاف‌پذیری هست. اگه چرایی ملموس و واضح نباشه، حفظ رشد، وفاداری و انگیزه، چیزهایی که به ما در رسیدن به موفقیت اصلی کمک می‌کنند، دشوارتر خوهد بود.

 

 

 

 

در این کتاب با انواع مثال‌ها و مطالعات موردی Case Study، مانند شرکت‌ها و سازمان‌ها و همچنین افراد مختلف که داستان موفقیت‌شون رو شنیدیم؛ چرایی و دایره طلایی بحث و بررسی میشه تا این مفهوم درست جا بیوفته. چرا که بدون علت و چرایی، تصمیم‌گیری بسیار دشوار است و اگه نباشه ما برای هر تصمیمی به دنبال علم، داده‌ها و راهنمایی می‌گردیم ولی ممکنه در نهایت تصمیم درست رو هم اتخاذ نکنیم.

این کتاب در شش بخش و 14 فصل تدوین شده که بخش‌های آن به این ترتیب هست:

  • دنیایی که با چرایی آغاز نمی‌شود
  • دیدگاه جایگزین
  • رهبران به پیروان نیاز دارند
  • چگونه افرادی را که باور دارند گرد هم جمع کنیم
  • بزرگترین چالش در موفقیت
  • چرایی را کشف کن

 

همچنین کتاب‌های «رهبران آخر غذا می‌خورند» و «بازی بینهایت» از دیگر کتاب‌های سایمون سینک هست که در ایران ترجمه و چاپ شده. کتاب «با یک چرا آغاز کنید» با عنوان دوم «چگونه رهبران و مدیران بزرگ، الهام‌بخش همه هستند» با ترجمه «نوید حسنی» توسط انتشارات ذهن ‌آویز به چاپ رسیده که از این لینک می‌تونین تهیه کنین.

 

 

 


کتاب "با یک چرا آغاز کنید" کتاب "با یک چرا آغاز کنید" اولین سوالی که برای انجام هرکاری به ذهن‌مون می‌رسه این هست که «چه‌طور این کار رو انجام بدم؟» ولی سوال درست «چرا باید انجام بدهم؟» هست.
5 امتیاز از 1 رای
امیر غیاثی فر
5 امتیاز از 1 رای