داستان خودت رو بگو

  2,897      
پرسونال برندینگ چیست؟
پرسونال برندینگ یا برند شخصی چیست؟ چرا و چه زمانی باید برندسازی شخصی انجام شود؟

پرسونال برندینگ یا همان "برندسازی شخصی" عبارتی هست که این روزها در جاهای مختلفی به گوش مان می رسد. مخصوصا اگر شما، مدیر، مسئول، ورزشکار، هنرمند و.. هستید و در رسانه های اجتماعی فعالیت دارید، قطعا این عبارت بارها به گوش تان خورده است.

ولی منظور از برندسازی شخصی چیست؟

برندسازی شخصی، شامل مدیریت شهرت، استایل، نگاه، نگرش و مهارت است که در آن یک تیم بازاریابی برای افراد اجرا می کند. در واقع ایده اصلی این است که شما می توانید مجموعه ای از نمادها و ارتباطات خود را با نام خود بسازید، نام، چهره و کار خود را همانند مزایایی که شرکت های صاحب برند (مثل کوکا کولا و اپل و...) به دست می آورند، بسازید.

 در واقع پرسونال برندینگ فرآیندی است که در آن افراد خود و تخصصشان را به عنوان برند بازاریابی و مارکتینگ می کنند. این مبحث برای اولین بار توسط تام پترز (Tom Peters) در سال 1997 با کتاب " برند خودت باش" (A Brand Called You) مطرح شد که با مفهوم رشد فردی و تکنیک های خودیاری متفاوت است.

تام پترز می گوید : بدون در نظر گرفتن سن، بدون در نظر گرفتن موقعیت، بدون در نظر گرفتن کسب و کاری که دارید، همه ما باید اهمیت برندینگ را درک کنیم. ما مدیران اجرایی شرکت های خودمان هستیم: شرکت من. امروزه در تمامی کسب و کارها، مهمترین کار این است که سرپرست فروش نام تجاری خودمان باشیم. "

 

 

برندسازی اساسا روند مداوم ایجاد تصویر یا تصور در ذهن دیگران در مورد یک فرد، گروه یا سازمان است .

دیوید مک نالی و کارل اسپیک، برند شخصی را اینگونه تعریف می کنند: "برند شما ادراک یا احساسی است که دیگران در مورد شما دارند، احساسی که نسبت به تجربه ارتباط با شما داشته اند، را توصیف می کنند."

برندسازی شخصی معمولا با ایجاد فهرستی از مزیت های رقابتی اصلی، تخصص ها و توانایی ها، قدرت درک و شناخت، تحقیقات بازار و بازخورد از محیط تعریف می شود.

 

برای ایجاد برند شخصی باید به سه سوال اصلی پاسخ دهید:

  • چه کسانی نیاز به شناختن شما دارند ؟
  • چه چیزی موجب تمایز شما از دیگران می شود؟
  • چرا شما بهترین گزینه در حوزه مورد نظر هستید؟

 

در روند ساخت برند شخصی پاسخ به سوال " چه کسی هستید" بسیار مهم تر از "چه کاری انجام می دهید"  است.

 

چه زمانی باید خودتان را برند کنید ؟

شما همین الان هم یک برند شخصی دارید، با افرادی ارتباط دارید، شما را می شناسند، و اگر در شبکه های اجتماعی مختلف فعالیت دارید، پس کافی است نام خود را در گوگل سرچ کنید. مطالبی  که نشان داده می شود مجموعه ای از فعالیت ها و اطلاعات شما در رسانه های اجتماعی است.

چرا به برند شخصی نیاز دارید ؟

دلایل مختلفی وجود دارد که شما بخواهید برندینگ شخصی برای خودتان ایجاد کنید ؛ از جمله اینکه شهرت برای شما، تخصص و حرفه تان، برای محصولی که دارید یا خدماتی که ارائه می دهید، قطعا سودآور تر خواهد بود. وقتی که افراد بیشتری شما را  بشناسند، راههای ارتباطی بیشتر و آسان تری  برای رسیدن به مشتریان بالقوه برایتان ایجاد خواهد شد. زمان کمتری برای روند استخدامی خود طی خواهید کرد؛و قدرت  بیشتری در مذاکرات برای محصول یا خدمات خود خواهید داشت.

مدیریت برند شخصی به شما کمک می کند تا نوعی از "ارزش ویژه برند" (Brand Equity) را ایجاد کنید که نام و محصولات شما را گارانتی می کند.  به شما در پروژه های آینده که ممکن است انجام دهید،  کمک می کند تا به راحتی در زمینه های مختلف اما مرتبط با تخصص و حرفه تان  فعالیت بیشتری داشته باشید.

با تعریف و ساخت برند شخصی، شما بخشی از ایده ها، جنبش ها، نگرش های فرهنگی و مردم خواهید شد. هرچه بهتر برند خود را تعریف کنید، پیام شما هدفمندتر می شود و کارهایی را که بیشتر دوست دارید انجام می دهید، با افرادی که دوست دارید کار کنید؛ کار خواهید کرد و  قیمت محصول و خدمات شما مشخص و معین است.

فقط به این نکته مهم توجه کنید که برندسازی شخصی  چیزی نیست که شما یکی دو ساعت برای آن زمان بگذارید و دیگر رهایش کنید. 

 

ساخت برند یک روند زمانبر است که شما هر روز و هر ساعت باید روی آن متمرکز باشید.

ولی وقتی برند شما  تعریف و ساخته شد، به صورت یکپارچه تمامی ابعاد زندگی شما را در بر می گیرد.