داستان خودت رو بگو

  2,538      
برند کارآفرین
کارآفرینان از ساخت و تعریف برندشخصی نمی توانند اجتناب کنند.

برند کارآفرین

یک از موضوعاتی که این روزها بسیار بر سر زبانهاست و درباره آن می شنویم، برندسازی شخصی است، خصوصاً اگر شما در حوزه فروش، بازاریابی یا مدیریتی فعال باشید. نکته بسیار جالب این است که خیلی از افراد هنوز نمی دانند معنی واقعی «برندسازی شخصی» چیست؟

داشتن برند کاملاً با برندسازی متفاوت است و بسیاری از کارآفرینان و صاحبان بیزینس از برندسازی شخصی دوری می کنند و دلیل آن فقط به خاطر ترس از شهرت است یا اینکه نمی خواهند از نظر دیگران به عنوان خودبازاریابی (Self-Marketing)  یا Self-Promotingدیده شود.

سلف مارکتینگ یا خودبازاریابی با برندسازی شخصی تفاوت بسیاری دارد. در سالهای اخیر در هر حوزه و تخصصی، پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی از یک موضوع با ارزش افزوده که ممکن بود هر کسی بخواهد برند شخصی خود را داشته باشد، به یک اولویت در مارکتینگ هر کسب و کاری تبدیل شده است. دلیل آن هم بسیار واضح است. اینکه مشتریان به بیشتر از محصول فکر میکنند. مشتریان به این فکر می کنند که محصول یا خدماتی که استفاده میکنند برای چه برند شخصی ای هست و دانستن این قضیه یک مسأله مهم برای کارآفرینان هست که برند شخصی شان را پررنگ تر کنند تا بازار بیشتر و مخاطبین گسترده تری داشته باشند.

دقیقا همین جاست که «برند کارآفرین» مطرح می شود.

برند کارآفرین چیست؟

همواره تمامی کارآفرینان به دنبال رقابت بر سر منابع و فرصت های بیشتری هستند که بتوانند سهم بازار بزرگتری داشته باشند، داستان خود را بلندتر بازگو کنند و برند شخصی شان هم راستا با برند محصول یا خدمتی که ارائه می دهند، بزرگ تر شود. کارآفرینان از ساخت و تعریف برندشخصی نمی توانند اجتناب کنند، به دلیل اینکه برند نشانگر هرآنچه که هستید؛ است. برند نشانگر خود شماست.

 چه بخواهید چه نخواهید همه یک برند شخصی دارند. برند شخصی شما تمام آن چیزی است که فکر می کنید، تمام نگرش ها و طرز فکرها، مسائلی که با آنها موافق هستید، مسائلی که مخالف نظر شماست و با آنها مبارزه می کنید. محصول و خدمت شما، افرادی که با آنها کار می‌کنید، سبک زندگی، رفتارها و .. تمامی این موارد، تصویری از شما است که دیگران می‌بینند.

اشتباه رایجی که بسیاری از کارآفرینان با آن مواجهه می‌شوند؛ تفاوت بین "برند" و "برندسازی" است. برندسازی یک روش خلاقانه برای نشان‌دادن تصویر، هویت بصری، احساسات، سبک زندگی و.. شما به دیگران است که معمولاً توسط تیم‌های برندسازی و آژانس‌های بازاریابی ایجاد می‌شود. در واقع برندسازی مسیری هست برای بهتر و دقیق تر نشان دادن شما.

بسیاری از کارآفرینان و متخصصان، در هر صنعت و حوزه ای که بخواهیم بحث کنیم، بیشتر بر روی برند‌شان (برند کمپانی، برند سرویس، برند محصول) و شهرت‌شان تمرکز می‌کنند تا بر روی برندسازی شخصی‌شان. یادتان باشد، برندشخصی شما نباید درباره خودتان باشد، باید درباره تفکرات و ایدئولوژی‌ای باشد که شما میخواهید به تصویر بکشید.

 مثلا "ریچارد برنسون" کارآفرین و سرمایه‌گذار بریتانیایی، رئیس و بنیان‌گذار گروه شرکت‌های ویرجین است که عنوان بیش از ۴۰۰ شرکت در سراسر دنیا را از آن خود کرده‌؛ به این دلیل شناخته شده است که صنایع قدیمی را به روز کرده است.

"وارن بافت" کارآفرین، بازرگان، سرمایه‌گذار آمریکایی که به‌عنوان موفق‌ترین سرمایه‌گذار قرن بیستم شناخته می‌شود؛ با سرمایه گذاری های طولانی مدت با ارزش افزوده زیاد برند است.

 "ایلان ماسک" مهندس، مخترع آمریکایی، بنیان‌گذار شرکت‌هایی همچون تسلا موتورز، پی‌پال و اسپیس‌اکس است؛ نظر همه جهان را نسبت به سیستم حمل و نقل و استفاده و بهره برداری از انرژی ها تغییر داد و به همین دلیل جز ده شخصیت تاثیرگذار جهان است. 

یا "دن بیلزرین" معروف و استایل زندگی اش که  برای خیلی از افراد جالب و تاثیرگذار است.

 

اصول تغییرناپذیر تعریف و ساخت برندشخصی را فراموش نکنید:

 

  1. داستان برندشخصی

 حتما همه تاکنون راجع به برندهای مختلف داستان هایی را شنیده اید. داستان هایی راجع به نحوه تاسیس، فرد یا افراد بنیانگذار، راجع به مشتریان برند، هدف از ایجاد برند و... اما؛ داستان برند شما چیست؟ آیا شما و برندتان نحوه داستان‌سرایی یا استوری تلینگ (Story Telling) را می دانید؟

زمان بگذارید و راجع به چیزهایی فکر کنید که شما را از بقیه متمایز می کند.  Elevator PITCH شما چیست؟ چیزهایی که می خواهید بقیه راجع به شما بدانند و صحبت کنند؟ چه چیزهایی داستان شما را بهتر بازگو می‌کند؟

2. پیام برندشخصی 

راجع به عقایدتان، ایدئولوژی، فلسفه زندگی، باورها و چیزهایی که به آنها پایبند و معتقدید، صحبت کنید تا بقیه بهتر شما را بشناسند. جهان بینی خود و پیامی که از زندگی می گیرید را با بقیه به اشتراک بگذارید.

 

3. اعتبار برندشخصی

صداقت در هر کاری مهم است. صداقت و شفافیت را هرگز فراموش نکنید. کافی است خودتان باشید تا مردم بیشتری به اعتماد کنند. هرآنچه که هستید باشید، ولی در مورد هیچ موضوعی دروغ نگویید، در مورد خودتان، محصول، خدمات‌تان. در عصری زندگی می‌کنیم که برند شخصی شما برای مخاطبین و مشتریان مهم است، پس بهتر است از پشت صحنه بیرون آمده و از کانال های مختلف با مخاطبین در ارتباط باشید. تنها با این کار است که برند شما به عنوان یک برند کارآفرین اثر بخش و پایدار خواهد بود . چون در ذهن بقیه به عنوان یک شخص ماندگار ثبت خواهید شد.

 

4. هماهنگی و سازگاری بین برند شخصی و برند محصول یا خدمت

شما باید خودتان را با محصول و خدمتی که ارائه می کنید هماهنگ کنید. برند شخصی شما باید هم راستا با برند محصول، برند سرویس و برند کمپانی شما باشد. این همان توتال برند است. بزرگترین کارآفرینان و صاحبان کسب و کار، نمادی از آنچه که ارایه می‌دهند، هستند. مسیرِساخت، منابع، خلاقیت، نوآوری، بازسازی، پیداکردن راههای خاص از جمله مواردی هستند که به برند شخصی شما ارزش می دهند.

اگر می توانید ویژگی های کلیدی خاصی را که بین شما و کمپانی برندتان مشترک است مشخص کنید؛ بسیار عالی خواهد بود. می توانید در جهت هماهنگ کردن این دو با ایجاد ارتباط قوی و کیفیت مناسب در چشم مشتریان‌تان بولد شوید. هر محصول یا خدمات دارای اثرات خاصی از قبیل صداقت، کارآیی و تمرکز است که برای مشتریان مهم هستند. شناسایی این ویژگی ها و ترکیب آنها در هویت برند شما کلید موفقیت شماست.

5. پروفایل های رسانه های اجتماعی

باید پروفایل شما هم در دنیای سوشیال و آنلاین میان افرادی که ارتباط دارید، فعال باشد؛ تا بتوانید مسایل بیشتری را با افراد بیشتری در میان بگذارید. هر چه بیشتر دیده و شناخته شوید، بیشتر متفاوت و متمایز باشید، همان قدر هم فرصت های بیشتری برای مسیر برندسازی در اختیارتان قرار میگیرد.

 

6. جامعه ارتباطی

مانند یک لیدر و رهبر فعال باشید. فکر کنید، راجع به تفکرات و نگرش هایتان بنویسید، صحبت کنید، با مخاطبان‌تان تعامل داشته باشید. مهارت‌های گفتاری و فن‌بیان را در خودتان تقویت کنید. مهارت‌های پرزنت برای هر کارآفرینی مهم و حیاتی است. اگر بتوانید با مخاطبین تعامل بیشتری داشته باشید، شما و برندتان، اثرگذار ترید.

 

7. شرکا

به برندهای دیگری که در بازار شما و برای مشتریان بالقوه شما فعال هستند و مردم آنها را می شناسند، فکر کرده اید؟ با همکاری و تعامل، برند آنها با برند شما ادغام و پاک می شود. شما می توانید با اعتماد به افرادی که در صنعت شما مهم هستند، به سرعت در ساخت و توسعه کسب‌وکارتان، همچنین برند شخصی‌تان پیشرفت کنید.

 

 

منبع :

 

https://www.entrepreneur.com/article/248824

https://www.entrepreneur.com/article/247314