داستان خودت رو بگو

  2,641      
مدل AIDA در پرسونال برندینگ
از مدل ایدا در پرسونال برندینگ چه طوری میشه استفاده کرد؟ اصلاً ربطی به هم دارن یا نه؟

الگوی AIDA در پرسونال برندینگ

دنیای مارکتینگ و برندینگ چندین الگو و مدل داره که مارکترها و بازاریاب‌ها از این الگوها خواسته یا ناخواسته جهت تبلیغات، برگزاری کمپین بازاریابی، جلب نظر و افزایش مشتری، فروش و در نهایت سوددهی بیشتر استفاده میکنن. یکی از این الگوهای متداول هم در چرخه بازاریابی و هم تبلیغات مدل AIDA هست که درواقع یک الگوی «سلسله مراتب تاثیرات» به شمار میره و بر پایه آگاهی، علاقه، تمایل و اقدام هست.

خیلی وقتا بدون اینکه بدونیم  تحت ‌تاثیر همین مدل بعد از دیدن یه تبلیغات، یا پیشنهاد تخفیف تصمیم گرفتیم از یه محصول یا سرویس استفاده کنیم. از زمانی که با یه برند آشنا می‌شیم تا وقتی که خرید می‌کنیم شرکت‌ها به طور استراتژیک رفتار و تصمیم خرید ما رو تجزیه و تحلیل می‌کنن و تمام سعی ‌شون رو انجام میدن تا تحت تاثیر قرار بگیریم. آنالیز و تاثیرگذاری بر رفتار و سفر مشتری در تمام تاچ پوینت‌ها مهم‌ترین کاری هست که توسط این مدل الگو انجام میشه.

مدل ایدا AIDA یه الگوی قیف مانند و سلسله مراتبی هست که در سال 1898 در دانشگاه پنسیلوانیا توسط آقای لویس Elias St. Elmo Lewis مطرح و معرفی شد. چهار گام پی در پی که یه خریدار هنگامی که تصمیم به خرید می‌گیره، طی می‌کنه از آگاهی، علاقه، تمایل‌ تا اقدام. این الگو به قالبی موثر در طرح‌ریزی نگرش‌ها و رفتار خرید مصرف‌کننده اشاره می‌کنه.

 

 

 سوال اینجاست که از مدل ایدا در پرسونال برندینگ چه طوری میشه استفاده کرد؟ اصلاً ربطی به هم دارن یا نه؟

 

 

 

در روند مسیر پرسونال برندینگ، مثل برند محصول یا خدمت، هدف تمامی اقدامات اینه که برند شخصی ساخته‌شده در اکوسیستم مرتبط، ارتباطات سازی و فروش داشته باشه. نتورک‌سازی و فروش در پرسونال برندینگ یعنی اینکه در اکوسیستم برند، شما آدم شناخته شده‌تری باشید، مشتریان بهتر و بیشتر، همکاری با شرکتهای بزرگتر و مطرح‌تر و در نهایت افزایش درآمد و ارتقا سطح زندگی. پس چرا که نه؟ استفاده از این مدل مارکتینگ رو بهتون پیشنهاد می‌کنیم. اما چه‌طوری؟

همونطوری که اشاره شد؛ مدل ایدا توسط مدیران بازاریابی و مارکترها جهت ترغیب مشتریان بالقوه از طریق یک سری مراحل استفاده میشه که منجر به اقدام یا تبادل مورد نظر میشه. در اینجا چند ایده سریع در مورد چگونگی استفاده از AIDA در راستای ساخت برند شخصی و توسعه برند حرفه‌ای آورده شده:

 

مرحله  1    ATTENTION: برای ایجاد آگاهی در مورد برند شخصی خودتون چه کارهایی می‌کنین؟ از فعالیت‌های روزمره تون، نوع کارتون، نحوه انجام فعالیت های حرفه ای و تخصصی چه تعریفی دارین؟ در برقراری ارتباط با دیگران چه طور خودتون رو تعریف می کنین؟ پلتفرم های سوشال مدیا بهترین جایی هستند که می تونین با یه بیوگرافی حرفه ای با آدم های حوزه تخصصی ارتباط برقرار کنید و همچنین فعالیت در رسانه های اجتماعی شما رو راحت تر به مشتری های هدف می رسونه. با تولید محتوای درست و مناسب برند شخصی، از طریق کانال مناسب برند هم در مورد خودتون و هم در مورد حرفه‌تون می‌تونین برای مخاطب آگاهی ایجاد کنین. با انجام کارهای شگفت انگیز، خدمت به دیگران و به اشتراک گذاشتن تخصص خود توجه مشتریان مخاطب خود رو جلب کنید. به گونه‌ای ارتباط برقرار کنید که پیام برند شما توسط افرادی که هدف قرار داده‌اید شنیده بشه.

 

مرحله 2 INTEREST :  در ارتباطات برای مخاطبان هدف خود علاقه ایجاد کنید. نیازها و علاقه‌مندی‌های مخاطب‌ هدف رو بشناسید و برای ارائه و ایجاد نتورک، از این اطلاعات استفاده کنید. اگه در راستای علاقه‌مندی‌ها و خواسته‌های گروه هدف خودتون پیش برید، خیلی زود می‌تونین نتایج عالی دریافت کنید. ایجاد تمایز برای برند شخصی نکته کلیدی‌ای هست که همیشه باید درنظر بگیرید.

 

مرحله 3 DESIRE :  کاری کنید که مخاطب از شما بیشتر بخواهد. هر چقدر خدمات واقعی و ارزش واقعی به آنها ارائه بدین، خواست آنها بیشتر خواهد بود. اطلاعات درست، مشاوره در مورد مسائل مرتبط با تخصص، و همچنین بازخوردهای سازنده رو رایگان و سخاوتمندانه ارائه کنید تا برای مخاطب ارزش ایجاد بشه در این صورت می‌بینین که آنها برای موارد دیگه هم پیش شما باز می‌گردن. افق های جدیدی رو پیدا کنید که تمایز شما با رقیبانتون رو بیشتر نشون بده.

 

مرحله 4 ACTION : کاری کنین که مخاطب شما عملی رو انجام بده. ازشون بخواهید و اونها رو تشویق کنین تا کاری رو انجام بدن که مدنظرتون هست؛ از لایک و کامنت تا کلیک بر روی لینک، و یا خرید محصول و خدمت و... به آنها کمک کنید عادتها، روندها، تاکتیکها و استراتژی‌های خودشون رو تغییر دهند و کارهایی رو انجام بدن که آنها را به سمت اثربخشی و موفقیت بیشتر سوق بده. استراتژی CALL TO ACTION  در مورد شما باید با تعهدات و ارزش‌های برند شخصی‌تون همراستا باشه تا بتونه اثرگذاری درستی روی مخاطب بزاره.

 

همانطور که از روش AIDA برای ایجاد ارزش به مخاطبان هدف خود استفاده می‌کنید، ارزش برند شخصی شما و در نتیجه تعداد مشتری‌های برند شما هم رشد خواهند کرد.