داستان خودت رو بگو

  2,793      
مهارت‌های موردنیاز پرسونال برندینگ
مهارت‌ها بخش مهمی از توانایی‌های ما رو می‌سازن. هرچی مهارت‌هایی که کسب می‌کنیم بیشتر باشه، تو مسیر رشد و توسعه فردی و در نتیجه تو ساخت برند شخصی توانمندتر عمل می‌کنیم.

مهارت‌ها بخش مهمی از توانایی‌های ما رو می‌سازن. هرچی مهارت‌هایی که کسب می‌کنیم بیشتر باشه، تو مسیر رشد و توسعه فردی و در نتیجه تو ساخت برند شخصی توانمندتر عمل می‌کنیم.

مهارت‌ها به دو دسته اصلی تقسیم می‌شن؛ مهارت‌های نرم(Soft Skill) و مهارت‌های سخت (Hard Skill). برای کسب موفقیت و رسیدن به وضعیت مطلوب تو هر زمینه‌ای مخصوصاً پرسونال برندینگ به مجموعه این مهارت‌ها نیاز داریم.

حالا تعریف این مهارت‌ها چیه و کدوم یکی تو ساخت برند شخصی مهم‌تر هست؟

 

مهارت‌های سخت:

مهارت‌های سخت در واقع دانش فنی و تخصص لازم و مورد نیاز برای انجام کارهاست. این نوع مهارت‌ها معمولاً نیاز به زمان داره، همراه با آموزش‌های تخصصی در همون زمینه کسب میشه و بیشتر اوقات کسب این مجموعه مهارت‌ها تو دانشگاه، آموزشگاه و یا تحت نظر اساتید اتفاق میوفته. مثل مهارت برنامه‌نویسی، مهارت کار با نرم‌افزارها، مهارت دوخت، مهارت نجاری و...

پس درواقع، مهارت‌های سخت مهارت‌هایی اکتسابی، قابل آموزش و تدریس، همراه با جزئیات تخصصی و در یک پروسه زمانی هست.

مهارت‌های سخت مواردی هستند که شما باید تو رزومه بهشون اشاره کنین و در واقع قابلیت‌های فرد رو برای استخدام در یک شغل تخصصی نشون میده. به هر اندازه که مهارت‌های سخت شما و دانش تخصصی‌تون بیشتر باشه، بیشتر نظر کارفرماها رو به خودتون جلب می‌کنین.  

یادتون باشه فرد هرچه بیشتر در حال یادگیری باشه؛ برند شخصی قوی‌تر و در نهایت رضایت شغلی بالاتری هم داره.

 

مهارت نرم:

مهارت‌های نرم مهارت‌های توسعه فردی هستند که بیشتر در تعامل با محیط و با دیگران خودشون رو نشون میدن. این مهارت‌ها بیشتر ریشه در نگرش شما به زندگی داره. این مهارت‌ها قابلیت سنجش کمی و عددی ندارن، بلکه بیشتر کیفی هستند و از اونجایی که تو خیلی از موارد به راحتی دیده نمی‌شن پس میزان سنجش اونها هم سخت‌تر هست.

مهارت‌های نرم، به خلق‌وخو و درونیات فردی مربوطه و همونطوری که اشاره شد در رابطه با دیگران و در محیط شکل مشخص میشه؛ به همین دلیل بهشون «مهارت‌های انسانی» یا «مهارت‌های بین‌فردی» هم گفته میشه.

مهارت‌هایی مثل ارتباطات، انعطاف‌پذیری، کار تیمی، رهبری، مذاکره، توانایی حل مساله، انگیزش، برخورد و مدیریت با تعارض، مدیریت، مسئولیت‌پذیری و...

با اینکه بخش زیادی از مهارت‌های نرم مربوط به درونیات فرد میشه ولی با این همه این نوع مهارت هم قابل یادگیری و آموزش هست.

سالیان سال مدیران و کارفرمایان برای استخدام کارکنان به مهارت‌های سخت، تخصص و تجربه کاری آنها دقت می‌کردند و معیار اصلی استخدام همیشه دانش تخصصی افراد بوده؛ ولی باتوجه به اینکه مشخص شده مهارت‌های نرم چه تاثیر مهمی تو محیط کار و تو ارتباطات بین کارکنان داره در نتیجه این نوع از مهارت‌های فردی هم جز مواردی هست که مدیران بهش توجه می‌کنن.

 

بروس تولگان، مشاور مدیریت ایرلندی، میگه: "افراد به دلیل مهارتهای سخت خود استخدام می‌شوند اما به دلیل نداشتن مهارت نرم اخراج می‌شوند."

 

همین مسائل باعث شده که کارفرمایان در هنگام استخدام در مورد آن چیزهایی که دنبالش هستند بازنگری کنند. در حال حاضر آنها فقط به دنبال مهارت‌های سخت نیستند.

این روزها تقاضا برای مهارت‌های نرم در بازار کار و بین متقاضیان مشاغل مختلف بیش از گذشته هست، همونطوری که قبلاً هم اشاره شد این مهارت‌ها، مهارت‌های میان فردی و جز مهارت‌های انسانی هستند. افراد دارای این نقطه قوت معمولاً افرادی هستند که خوب به دیگران گوش می‌دهند، پیگیر، متقاعدکننده و همکاری با آنها دلپذیره چرا که محیط کار رو برای دیگران راحت‌تر می‌کنند. کارفرمایان هم تمایل زیادی به استخدام اینگونه افراد دارن که معمولاً زیاد هم موفق نمیشن.

 

 

طبق تحقیقاتی که وال استریت ژورنال تو سال 2015 انجام داد و خواسته‌های 900 مدیر رو بررسی کرد؛ 92 درصد از مدیران معتقدند که مهارت‌های نرم به همان اندازه یا بیشتر از مهارت‌های سخت مهم هست؛ با اینحال 89 درصد از اونها در استخدام افرادی با این قابلیت مشکل دارند.

در سال 2016، لینکداین LinkedIn هم 281 مدیر استخدام و یا کارگزینی رو مورد بررسی قرار داد و اعلام کرد که 58 درصد از مدیران معتقدند که کمبود نیروی کار با مهارت‌های نرم بهره‌وری شرکت آنها رو محدود کرده. در ادامه لینکداین مهارت‌هایی رو که مدیران به دنبالش بودن رو اینطور مشخص کرد:

  • توانایی برقراری ارتباط
  • سازمان‌یافتگی
  • ظرفیت کار تیمی
  • خوش‌قولی
  • مدیریت بحران
  • هوش اجتماعی
  • خلاقیت
  • انعطاف‌پذیری

 

این یه واقعیته که مهارت‌های نرم باعث توانمندی شما در ساخت برند شخصی میشه و همچنین مثل نقطه قوت بهتون کمک می‌کنه تا در بدست آوردن شغلی که دوستش دارین، موفق بشین. چرا که مهارت‌های سخت کاملاً قابل آموزش هستند و در طی زمانی شما می‌تونین اونها رو یاد بگیرین، ولی توانایی‌هایی مثل رهبری، همکاری و ارتباط‌ سازی به برند شخصی شما قدرت میده.

 

پس بهتره تو روند ساخت برند شخصی تون به قدرت‌های نرم خودتون بیشتر دقت کنین، اگه مهارت نرم مناسبی دارین، کارفرماها احتمالاً شما رو انتخاب می کنن چون با فرهنگ شرکت مطابقت بیشتری دارین. باید کشف کنید کدام مهارت نرم رو دارین و چه مهارت‌هایی رو باید تقویت کنید و درنهایت اونها رو بولد کنید.

    5 مهارت نرم مهم برای هر برند شخصی:

  • رهبری:

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که شما در ساخت برندشخصی‌تون باید بهش توجه کنین، توانایی رهبری و هدایت هست. داشتن این توانایی به شما این فرصت رو میده که تو موقعیت‌های ارتقای شغلی ارجحیت بیشتری نسبت به همکاران خودتون داشته باشید. یک رهبر شایسته توانایی تاثیرگذاشتن بر دیگران برای رسیدن به اهداف مشخص رو داره و در تمام ابعاد کاری مسئولیت‌پذیری خودش رو نشون میده.

  • مشارکت:

دومین مهارت نرمی که برای پرسونال برندینگ موفق، مهم و ضروریه توانایی مشارکت وهمکاری هست. کسی که بتونه با یک تیم به خوبی کار کنه، تعامل داشته باشه، تو کار گروهی توانایی برقراری ارتباط و ایجاد روابط محکم رو داشته باشه اغلب بسیار موفق تر از کسی است که نمی تونه. شما باید این قدرت رو داشته باشید که همکاران و همچنین مشتریان خودتون رو درک کنین. درک و شناخت باعث ایجاد روابط قوی میشه.

توانایی مشارکت به اندازه توانایی رهبری مهم هست؛ چراکه این مهارت‌ها نقش اصلی رو تو سطوح بالای موقعیت‌های کاری و مسیرهای شغلی بازی می‌کنن. تقویت این مهارت‌ها در ساخت برند شخصی‌تون، شما رو برای موفقیت در آینده آماده می‌کنه.

  • ارتباطات:

​​همونطوری که در بالا اشاره کردیم مطالعات اخیری که تو این حوزه انجام شده از جمله تحقیقاتی که توسط موسسه نیروی کار UKG (The Workforce Institute at UKG) در سطح جهانی در سال 2020 در رابطه با اعتماد در محیط کار انجام شده، نشون میده که اکثر کارفرمایان (نزدیک به 98 درصد) معتقدند مهارت‌های ارتباطی و ارتباط سازی بسیار ضروری است. به همین دلیل برای آنها مهمه که ببینند مهارت‌های ارتباطی اصلی ترین نکته برند شماست. شما باید در مورد تمام جنبه‌های ارتباطی از جمله نوشتاری و کلامی فکر کنید.

مهارت مکالمه، توانایی در داستان‌سرایی و استوری تلینگ (Story Telling) و نحوه‌ای که می‌خواهید پیام خودتون رو به دیگران برسونین رو در نظر بگیرید. همه اینها ارتباط برقرارکننده‌های قوی هستند. شما می‌تونین این مهارت‌ها رو توسط اِلمان‌های مختلف برند شخصی‌تون مثل رزومه، کارت ویزیت، مصاحبه‌ها، وب سایت شخصی، شبکه‌های اجتماعی و موارد دیگه نشون بدین.

  • اخلاقیات در کار: 

داشتن اخلاق کاری قوی مهارت مهم دیگری برای برند شخصی شماست. آیا حاضرید ساعات بیشتری کار کنید؟ آیا داوطلب مسئولیت‌های بیشتری هستید؟ چقدر مدیریت زمان دارین؟ همه این عادت‌ها در داشتن اخلاق کاری قوی شما نقش دارن و اطرافیان شما به این موارد توجه می‌کنن. بنابراین اگر اخلاق کاری درست و قوی داشته باشین، همکاران و مدیران شما این رو کامل می‌فهمن و درک می‌کنن. به همین دلیل نظرات کارفرماهای قبلی شما بهترین فرصت برای نشان دادن اخلاق کاری حرفه‌ای شماست. پس حتماً مشخص کنین که با چه کسانی کار کردید و چه کسانی می‌تونن توصیه‌نامه‌ای برای شما ارسال کنن. رفرنس‌های قوی برای برند شخصی شما بسیار ضروریه.

  • توانایی حل مساله:

اگه شما بتونین راه‌حل‌های کارآمد و تاثیرگذار برای حل مشکلات پیدا کنید، برای هر شغلی کاندیدایی جذاب خواهید بود. طبق مطالعاتی‌ که تو سال 2013 توسط انجمن کالج‌ها و دانشگاه‌های امریکا در واشنگتن با موضوعیت اولویت‌های کارفرمایان برای یادگیری دانشجویان انجام شد، مشخص شد که 93 درصد از کارفرمایان معتقدند توانایی تفکر در مواقع بحرانی، تفکر انتقادی و حل مشکلات پیچیده برای آنها مهم‌تر از مدرک کارشناسی یک جویای کار هست.

شما باید بتونین در جلسات طوفان مغزی (Brain Storming) مشارکت داشته باشین و به راه‌حل‌های خلاقانه برای حل مسائل و مشکلات برسید. این مهارت‌ها را به مدیر خود نشون بدین تا برای ارتقاهای شغلی بعدی این موارد رو درنظر بگیره. اگه متقاضی کار تو یه شرکت جدید هستید، می‌تونین از طریق داستان‌سرایی، بر موفقیتها و مهارت حل مسئله خودتون تأکید کنید.

 

مهارت‌های نرم مهم دیگه‌ای مثل سازگاری، انعطاف‌پذیری، خوش‌بینی، یکپارچگی، همدلی، اعتماد به نفس، و.. هم هستن که همه این مهارت‌ها در روند ساخت برند شخصی شما نقش مهمی دارن. این موارد رو فقط تو رزومه خودتون قرار ندین؛ شما باید خودتون رو تو موارد مشخص و عملی ثابت کنید.

 

و در آخر این نکته رو به یاد داشته باشید:

مهارت‌های سخت شما رو برای یه شغل واجد شرایط می‌کنه، اما این مهارت‌های نرم هست که به شما کمک می‌کنه تا اون کار رو انجام بدین.