داستان خودت رو بگو

  2,720      
خوزه مورینیو، دلبوسکه، گواردیلیو
بررسی برند شخصی سه سرمربی مطرح دنیای فوتبال ویسنته دلبوسکه، خوزه مورینیو و پپ گواردیولا پرسونال برندینگ یا همان برند سازی شخصی این روزها در هر شغل و حرفه ای امری لازم و ضروری هست، مخصوصا اگر در حوزه ای متخصص هستید

در این مقاله سعی شده که برند شخصی سه مربی مطرح دنیای فوتبال را بررسی کنیم ، سه مربی سرشناس ویسنته دلبوسکه، خوزه مورینیو و پپ گواردیولا که حتی اگر کمی هم به فوتبال علاقه مند باشید یا فقط بازی های جام جهانی را دنبال کنید؛ نام این سه نفر را قطعا شنیده اید.
هر سه شخصیت بسیار موفق در دنیای فوتبال هستند، اما شخصیت، سبک رهبری و مدیریت ورزشی مختلفی دارند، که به طور کلی می شود گفت، در هر کدام از آنها برند شخصی است که منحصر به فرد و متفاوت است.
فوتبال، یک ورزش مدرن با کارایی و پیچیدگی بالا است، پس مستلزم سطح بالایی از حرفه ای بودن هم از طرف ورزشکاران  و هم از طرف مربیان و کادر فنی می باشد. در واقع، همراه با عملکردهای تکنیکی و تاکتیکی، چگونگی مدیریت تیم ها جز مسائل اصلی هست. «جیمنز سیز» استدلال می کند که مربیان، علاوه بر داشتن دانش خاص در زمینه فوتبال، نیاز به مهارت رهبری، مهارت ارتباطی و توانایی های انگیزشی دارند.
گومز پالمرز استدلال می کند که مدیر هر تیم باید هنگام تعیین استراتژی کلی خود دو چیز را در نظر بگیرد: شباهت هایی که بین تمام  تیم ها مشترک است (مانند نیاز به مدیریت خوب، نیاز به انگیزه، اعتماد به نفس و نیاز به امکانات ورزشی و فضای مناسب برای تمرینات و...) و ایجاد استراتژی مناسب (مانند استاندارد سازی و  انطباق تیم، تفکیک تفاوت ها و غلبه بر هر نوع محدودیت). 

 


امروزه فوتبال با پوشش گسترده رسانه ای تاثیر جهانی دارد، بنابراین مهم است که رابطه سرمربی با هواداران و رسانه ها را در نظر بگیریم. از سوی دیگر، با توجه به توانایی سرمربی در شکل دادن استراتژی به تیم، مشخص است با وجود برخی شباهت ها مثل مسائل فنی که عمدتا استاندارد هستند، این مدیریت نیروی انسانی است که باید سفارشی سازی شود. مربیان برتر حوزه ورزش، تکنیک ها، ابزارها و روش های مناسب برای تیم ها را به کار می گیرند، آن ها خلاقیت و نوآوری هم دارند که تصمیمات متناسب با اوضاع تیم را بگیرند.
ویسنته دلبوسکه نمونه ای از افراد موفق در فوتبال است. به عنوان یک بازیکن، در رئال مادرید 339 بازی رسمی انجام داد. او مربی  رئال مادرید بود  و عناوین مهم قهرمانی مانند جام بین قاره ای ، لیگ قهرمانان یوفا، لیگ اسپانیا، سوپر جام اسپانیا و سوپرجام یوفا را به دست آورد. تا به امروز، او تنها سرمربی فوتبال است که در لیگ قهرمانان اروپا، مسابقات قهرمانی اروپا و جام جهانی، و همچنین جام بین قاره ای پیروز شده است. نام ویسنته دل بوسکه در میان 10 تن از بزرگترین مربیان یوفا قرار دارد. او همچنین توسط فیفا سه بار به عنوان بهترین مربی سال جهان معرفی شد.
یکی دیگر از پدیده های جهانی در فوتبال، خوزه مورینیو است. دوران حرفه ای خود را به عنوان مربی پرتغال آغاز کرده و پس از پیروزی در لیگ های بزرگ و جام اروپا، به انگلیس (باشگاه چلسی)، سپس به ایتالیا (اینتر میلان)، اسپانیا (رئال مادرید) و دوباره انگلیس (چلسی و منچستر یونایتد) رفت. مهمترین موفقیت های مورینیو، جمع آوری عناوین مختلف است، او مفتخر به کسب عنوان مربی سال جهانی FIFA در سال 2010 شد و همچنین 4 سال به عنوان بهترین مربی باشگاه جهانی انتخاب شد. او یکی از تنها پنج مربی جهان است که توانسته با دو تیم مختلف در لیگ قهرمانان پیروزشود و تنها مربی ای است که در سه لیگ برتر (انگلیس، ایتالیا و اسپانیا)، علاوه بر پرتغالی ها، موفق به کسب پیروزی شد. از او به عنوان «آقای خاص» یاد می شود.
نفر سوم مطرح در این مطلب، گواردیولا است. او اکثر بازی های حرفه ای خود را در در طول دهه 1990 در بارسلونا انجام داد. گواردیولا از 2008 تا 2012مربی تیم بارسلونا  بود ، دوره ای که در آن 14 عنوان کسب کرد. گواردیولا اولین مربی فوتبال در تاریخ شد که شش عنوان رسمی را در یک سال به دست آورد. 

 

 

ویسنته دل بوسکه : رهبری فروتن با برند شخصی جوانمردانه
ویسنته دلبوسکه با زبان ساده و مستقیم بدون هیچ ابهامی صحبت می کند . همه او را می فهمند و  این نشان دهنده شخصیت انسانی اوست. برای دلبوسکه ارزش هایی مهم هستند که شخصیت او را متمایز می کنند؛ از جمله می توان به فداکاری، استعداد ذاتی، انضباط، همبستگی و اعتدال اشاره کرد. در رابطه با رهبری و برند شخصی، ویسنته دل بوسکه وقتی  از دیدگاه های مختلف علم مدیریت، به عنوان مثال، بازاریابی، مدیریت کسب و کار، مربیگری، رهبری و هوش هیجانی بررسی می شود یک مدل مدیریتیِ حرفه ای و متمایز است. وفاداری او به رئال مادرید، در طول 36 سال؛ ابتدا به عنوان یک بازیکن و بعد به عنوان مربی و مدیر، قابل توجه و تحسین است .
دل بوسکه، به عنوان سرمربی  تیم ملی اسپانیا ، نشان داد که فوتبال و ورزش چگونه باید باشد: بازی جوانمردانه بدون هیچ غضب و خشونت. در تیم او، تخیل، زیبایی و وقار، مهارت، حرفه ای گری، شور و شوق و جوانمردی وجود داشت که در بالاترین سطح هماهنگی با مسائل فنی تیم بود. در این حوزه، هر بازیکن علاوه بر داشتن فضا برای توسعه فردی و خلاقیت خویش می داند که چه کاری باید انجام دهد. مدل مدیریت دلبوسکه شامل ادغام، هم افزایی، حمایت متقابل و اهداف مشترک است و  اعضای تیمِ او می دانند که نمی توانند به عنوان یک فرد به موفقیت جهانی دست یابند. این سیستم، مجموعِ افراد شناخته شده و معروف  نیست، بلکه ادغام تلاش ها و توانایی های آنها است. این متد در تیم او، بسیار قوی و حاکم است چراکه حتی با رفتن اعضای تیم و ورود افراد جدید، ساختار اصلی باقی می ماند.
ویسنته دل بوسکه را به عنوان فردی توصیف می کنند که رفتار عالیِ تطبیق پذیری با ارزش ها و فروتنی قهرمانانه را به بازیکنانش آموزش می دهد. او به عنوان استاد فوتبال، تحسین مردم و همکارانش را بر می انگیزد، زیرا او برای تیم هدف و انگیزه ایجاد می کند. او، به عنوان یک بازیکن فوتبال، در میدان نشان داد که ارزشهای فردی اش  آرامش، تعهد و نجابت است و این ارزش ها را به عنوان یک مربی حرفه ای نیز حفظ کرد. دل بوسکه بدون شک یک فرد متخصص در مسائل فنی فوتبال است که موفقیت های ورزشی او این مسئله را تایید می کند، اما در عین حال او یک انسان خوب و با ارزش های بالای انسانی است. 
از لحاظ رهبری و برند شخصی، ویسنته دل بوسکه می تواند به عنوان یک رهبر فروتن با برند شخصی جوانمردانه و دوست داشتنی توصیف شود.

 

 

خوزه مورینیو: رهبری با محبت پدرانه با برند شخصی انگیزش دهنده

زندگی خوزه مورینیو پر از موفقیت است، در طول 12 سال مدیریت، او توانست تمامی عناوین را در سطح ملی در چهار کشور مختلف، پرتغال، انگلستان، ایتالیا و اسپانیا برنده شود، که نشان دهنده توانایی قابل توجه او در سناریوهای مختلف است. آنچه که مورینیو را به یک مدیر موفق تبدیل می کند؛ توانایی او در کشف نیازها و ارزش های مشترک ذینفعان مثل بازیکنان، اسپانسرها، رسانه ها و هیئت مدیره درتیم ها و حتی کشورهای مختلف است . در عین حال،‌ بزرگترین توانایی مورینیو رابطه او با بازیکنان است. بازیکنان مورینیو دارای سطح بالایی از اعتماد به نفس، توجه، انگیزه و افکار منفی کمتری هستند. سبک مورینیو ثابت کرده که عملکرد بازیکنان را می توان تغییر داد. توانایی او برای انجام این کار نه یک کار فیزیکی است و نه فنی و تاکتیکی. او از طریق ارزیابی شخصی و مصاحبه با بازیکنانش، به بالاترین سطح عملکرد  در تیم  می رسد.
سبک ارتباطی مورینیو یک عنصر بسیار مهم برای درک برند شخصی اوست. مورینیو توسط بسیاری از متخصصان فوتبال به عنوان یک رهبر انگیزه دهنده معرفی می شود. عمدتا زمانی که تیم های او با شرایط نامساعد مواجه می شوند، او برای برقراری ارتباط و انتقال مفاهیم تاکتیکی و تکنیکی می تواند خشن باشد. این واکنش ها می تواند به عنوان استراتژی شخصی دفاعی، برای جلب توجه ها به خود، به منظور جبران فشار از بازیکنان در نظر گرفته شود. بنابراین، در ارتباط با رهبری و برند شخصی خوزه مورینیو را می توان به عنوان یک رهبر پدرانه با برند شخصی انگیزش دهنده توصیف کرد.

پپ گواردیولا: رهبر دقیق و برازنده با برند شخصی فلسفی

پپ گواردیولا به عنوان یک رهبرِ برنده، زاده شده است. طرفداران فوتبال آنچه را که او به دست آورده است را تحسین می کنند، و او به این موفقیت ها به خاطر تلاش، دانش، توانایی های یادگیری، مهارت های تحلیلی دست یافته است. گواردیولا همیشه به مانند یک جنتلمن رفتار می کند و ارزش های او را بدین گونه می توان خلاصه کرد: احترام به رقیب، شناسایی خطر به عنوان یک فرصت، قدردانی از طرفداران، هویت قوی تیم و شایستگی بازیکنان. او می داند چگونه باید همیشه برنده باشد، همیشه وحدت تیم بیش از فرد برای او اهمیت دارد. جسارت و شجاعت او مثال زدنی است، در عین حال خطرات را در نظر می گیرد و برای تصمیم گیری احتیاط لازم را می کند. موفقیت برای او بداهه اتفاق نمی افتد، بلکه بنا به تلاش های مستمر و پیگیری های منظم، تجزیه و تحلیل های دقیق اتفاق می افتد. او الگوهایش را با بالاترین سطح استانداردها تنظیم می کند و در تمام جنبه های زندگی اش برتری را می توان احساس کرد. او رهبری خوشبین است که خوش بینی او یک رشته نظم هوشمندانه و کارآمد و عملی برای دستیابی به اهدافش می باشد. پپ گواردیولا بارسلونا را ستایش شده ترین تیم در جهان کرد. او خود به عنوان تحسین برانگیزترین مربی تاریخ شد، هم برای نتایج منحصر به فردی که در تاریخ فوتبال به دست آورد و هم برای ارزش هایی که او در دستیابی به آن اهداف نشان داد. پپ گواردیولا یک مدل حرفه ای متعهد به سازمان، مربی، رهبر و انگیزه دهنده است. رهبری گواردیولا بر پایه سادگی، فروتنی، کار سخت و وسواس استوار است. این یک رهبری همه جانبه و الهام بخش است. پپ گواردیولا روح مدیریت قرن بیست و یکم است. به عنوان الگوی مدارس بزرگ کسب و کار، او  تیم فوتبال خود را با عظمت و فروتنی قابل توجه مدیریت می کند. در پشت این موفقیت ها، گواردیولا با فلسفه دفاع از سبک فوتبال خود، اما با ظرافت و  وقار مدیریت می کند.
با توجه به ارتباطات و پرسونال برندینگ، گواردیولا یک شخصیت ساده با جاه طلبی حرفه ای است. او دوست ندارد شخصیت اصلی در رسانه باشد. او همیشه در اظهاراتش، بازیکنان را به عنوان عناصر کلیدی موفقیت در تیم های خود معرفی می کند. او نمونه ای از کار و تلاش سخت در فوتبال حرفه ای است که ساعتها  فیلم هایی از بازی تیم های رقیب را با بازیکنان خود تماشا می کند. او بالاترین حد یک رهبر خوب ، یک مربی را برآورده می کند. سبک رهبری پپ گواردیولا را می توان به عنوان یک رهبر دقیق و با وقار نامید، ترکیب کار گروهی با نبوغ فردی. صمیمیتی که با بازیکنانش دارد نیز قابل توجه است. رودریگز می گوید که هر حرکت گواردیولا یک هوش هیجانی بالا از او را نشان می دهد،  به نحو استادانه ای به بازیکنانش برای دستیابی به موفقیت های بزرگ در تیم خود انگیزه می دهد.
رهبری و برند شخصی پپ گواردیولا می تواند او را به عنوان یک رهبر دقیق و با وقار با یک برند شخصی فلسفی توصیف کند. سبک فوتبال او به عنوان یک فلسفه که برند شخصی  و رهبری اش را در بر می گیرد، معرفی می شود.
در نهایت، با استفاده از سبک های رفتاری روشDISC   که توسط آلامو مطرح شده؛ کارشناسان برای توصیف مشخصه های مهم این سه مربی توصیف های زیر را ارايه داده اند: 
•    ویسنته دل بوسکه : سبک مدیریتی پدرانه، متین، دموکرات، وفادار، استراتژیک، رهبری متعالی و بر اساس ارزش های اخلاقی. 
•    خوزه مورینیو: مصمم، خیلی دقیق، کاریزماتیک، همدل، تاکتیکی، رهبری تراکنشی بر اساس انگیزه.
•    پپ گواردیولا: زیبایی شناس، وظیفه شناس، کاریزماتیک، تبدیل کننده، استراتژیست، رهبری بر اساس ایده بازی.

براساس روش شناسایی DISC ، نقاط منفی زیر برای سه مربی عبارتند از :
•    دل بوسکه :  نتایج پایین اولویت بندی ارزش ها، تصمیم گیری های آهسته در شرایطی که نیاز به پاسخ سریع بود، توانایی ارتباطی و متقاعد کننده کم، قدردانی ارزش ها کم. تمرکز او بیشتر بر نتایج و ارتباطات است.
•    مورینیو: رفتارهای نادرست در برخورد با افراد خاص، سبک دیکتاتوری در تصمیم گیری ها، ظرفیت کم برای ایجاد شرایط مثبت و خلاقانه که در آن استعدادها بتوانند به تمام توانایی خود دست یابد، انعطاف پذیری کم در تصمیم گیری در شرایط متضاد. در تصمیمات متوسط و بلند مدت،انگیزه بیشتر است.
•    گواردیولا : انعطاف پذیری کم در سیستم و استراتژی بازی، ارتباط ضعیف با بازیکنان خاص، سطح پایین انتقاد پذیری، سطح پایین شفافیت درتفکرات. او در عین حال، انعطاف پذیری ذهنی بالایی دارد.

نتیجه :
مورینیو، گواردیولا و دل بوسکه در طول دوران حرفه ای خود به عنوان سرمربی به موفقیت های زیادی دست یافته اند. آنها منحصر به فرد هستند و با برند شخصی قوی، توسط میلیون ها نفر در سراسر جهان تحسین می شوند. این سه مربی در رابطه با سبک رهبری خود، بی نظیر هستند؛خوزه مورینیو در مسائل تاکتیکی و انگیزشی بازیکنان، اولویت بندی نتایج کوتاه مدت؛ پپ گواردیولا در ابعاد استراتژیک و یادگیری مداوم، با تاکید بر اهمیت زیبایی شناسی فوتبال ؛ و ویسنته دل بوسکه در ایجاد یک تیم با محیط خوب و مهارت های بین فردی، وحدت تیمی، بالاترین نتیجه در اهداف کوتاه مدت مهارت دارد.
این ویژگی ها باعث شده که شخصیت  آنها برای تبلیغات نیز جذاب باشد. کمپین های لوکس از  مورینیو در تبلیغات خود بسیار استفاده می کنند؛ دل بوسکه نمادی برای خدمات مالی و اقتصادی  است و گواردیولا در تبلیغات صنعت خودرو فعال است.