داستان خودت رو بگو

  3,010      
مدل S.O.A.R در کوچینگ پرسونال برندینگ
پرسونال برندینگ یک مسیر برنامه‌ریزی شده و طولانی مدت هست که برای طی این مسیر نیازمند یک راهنما و مربی هست تا تمرکز بیشتری برامون ایجاد کنه.

مدل S.O.A.R در کوچینگ پرسونال برندینگ

پرسونال برندینگ یک مسیر برنامه‌ریزی شده و طولانی مدت هست و همونطوری که می‌دونین یک دفعه‌ای اتفاق نمیوفته، و با توجه به گفته‌های نظریه‌پردازان متخصص این حوزه، فرآیندی هست که از درون انسان شروع میشه و به بیرون منتقل میشه، درست مثل تحول فردی. طی این مسیر و ساخت برند شخصی مناسب مثل هر مسیر تحول دیگه‌ای نیازمند مربی‌ای هست که با ما همراه باشه تا برندی بسازیم که خودمون باشیم!

مفهوم مربی‌گری و کوچینگ فردی مبحث جدیدی نیست؛ سال‌هاست افراد از دید و بینش متخصصان کوچینگ تو حوزه‌های مختلف استفاده می‌کنند تا برای رسیدن به اهداف فردی و کاری‌شون مسیر رو درست انتخاب و طی کنند.

همونطوری که می‌دونین کوچینگ یک تعامل، یک گفتگوی آگاهانه و پیش بَرنده برای توانمند کردن یک فرد یا گروه برای قرارگفتن تو بهترین حالت خود و رسیدن به نتایج فوق‌العاده در زندگی، حرفه، کسب‌وکار یا سازمان هست. این کار به افراد مختلف کمک می‌کنه تا مسیر برای پر کردن فاصله‌ میان وضعیت فعلی و جایی که فرد یا سازمان و کوچ می‌خواهند توش قرار بگیرند، طی بشه. کوچ‌ها (Coach) یا مربیان درواقع با مراجعه‌کننده (Client) خود شریک و همراه میشن تا به آن‌ها برای طراحی و رسیدن به آن چیزی که تمایل دارن دست پیدا کنن، کمک کنند.

از فواید کوچینگ باید به ایجاد وضوح و شفافیت در هدف‌گذاری، طراحی مسیر(Roadmap)  برای  اقدام و تسریع فرآیند پیشرفت اشاره کرد که برای افراد آگاهی و تمرکز رو به ارمغان می‌آورد. کوچ‌ها مطابق فدراسیون بین‌المللی کوچینگ، افرادی هستند که مراجع خود رو بهترین متخصص تو زندگی و کار خود می‌دونند و بر این باورند که هر مراجعه‌کننده‌ای می‌تونه نوآور، خاص و یونیک و کاردان زندگی خودش باشه.

کوچینگ پرسونال برندینگ هم دقیقاً همین عملکردها رو در روند ساخت برند شخصی با افراد مختلف تو حوزه‌های مختلف طی می‌کنه. با توجه به وضعیت فعلی و موجود فرد در زندگی شخصی، زندگی کاری و حرفه‌ای، و از طرفی چیزی که مدنظرش هست تا بهش برسه، مسیری رو طراحی می‌کنه؛ فرصت‌ها و تهدیدها رو شناسایی می‌کنه، با آنالیز توانایی‌ها و نقاط قوت فرد راهکارها و استراتژی‌های مناسب برای رسیدن به جایگاه مدنظر رو بررسی و همراه با کلاینت بهشون عمل می‌کنه و باعث میشه که افراد تمرکز بیشتری داشته باشند و از مسیر درست خارج نشن. در خیلی از مواقع هم ترفندهایی رو برای وضوح هدف‌گذاری و انتخاب هدف درست و مناسب موقعیت برند شخصی فرد به کار می‌بره و تاکتیک‌ها و آلترناتیوهای ممکن رو برای کلاینت طراحی می‌کنه تا شخص مراجع با طی این مسیرها به جایگاه مناسب برند خودش برسه.

بسیاری از مدیران و متخصصان حوزه برند به طور اتفاقی مربی یا کووچ برندسازی شخصی می‌شن؛  به خیلی از مسائل برند شخص به صورت تصادفی و از نقطه‌ای به نقطه دیگه می پردازند، و متاسفانه خیلی از موارد موفق نمیشن دقیقاً بدونن موضوع مربی‌گری چی هست و یا راهی برای حل اون پیدا نمی کنند. فرآیند مربی‌گری نباید خیلی پیچیده، درهم برهم و سخت باشه که شفافیت روند از بین بره بلکه برعکس باید راهنمایی گام به گام و ساده داشته باشه تا نتایج واقعی عملکرد مشخص بشه.

هر متخصص و مربی برندسازی شخصی برای کوچینگ پرسونال برندینگ علاوه بر بینش و Insight خودش که این قابلیت رو بهش میده که دید کامل و بازخورد 360 درجه‌ای نسبت به موقعیت و اهداف افراد داشته باشن، نیازمند مدل‌ها و ابزارهایی جهت آنالیز و طراحی استراتژیک این روند هست. یکی از این مدل‌ها SOAR هست که سعی شده تو این مطلب بیشتر بهش پرداخته بشه.

 

 

 

این مدل که به اختصار SOAR  نامیده میشه، یک روند گام به گام، عملی و ساده هست که هم برای مربیان و کووچ‌ها، استراتژیست‌ها و هم برای افرادی که می‌خواهند روند برندسازی شخصی رو انجام بدن، کارایی داره.

موقعیت Situation:

S اختصاراً برای درک موقعیت و درک واقعیت فعلی‌ای هست که کووچ نسبت به کلاینت خودش می‌بینه. در واقع هدف در اینجا ایجاد نقطه شروع برای طراحی و طی مسیر هست. پس بهتره یه مربی با سوالاتی از این قبیل کار رو شروع کنه:

  • موقعیت فعلی از لحاظ زندگی شخصی؟
  • موقعیت فعلی از لحاظ زندگی کاری و تخصصی؟
  • چه انتظاری از برند شخصی خودش داره؟
  • دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی که ذهن فرد رو مشغول کرده؟
  • علت نگرانی چیست و چرا چنین مساله‌ای هست؟
  • و...

مربی با پرسیدن سوالاتی اینچنینی، شناخت مختصری نسبت به فرد پیدا و همچنین مختصات فعلی برند شخصی‌شون رو آنالیز و تحلیل می‌کنه.

 

نتیجه Outcome:

O اختصاراً برای حصول نتیجه، خروجی و برآیند هست، هدف مربی‌گری همانطور که قبلاً هم اشاره شد، اینه که مسیر رو بهتر ببینه، اهداف رو درست تنظیم کنه و فرد رو برای رسیدن به جایگاه مناسب برند شخصی متمرکز بر روند نگه داره. در حالت ایده آل باید تا حد ممکن اهداف و نتایج مدنظر به روشنی و کاملاً ملموس تعریف بشن. برای هدف‌گذاری هم مربی می‌تونه از ابزارهای دیگه‌ای مانند ابزار GROW و یا با روش SMART اقدام کنه.

گزینه‌های جایگزین  :Alternatives   

 A اختصاراً برای آلترناتیوها و یا گزینه‌های جایگزین استفاده میشه، جستجوی گزینه هایی که می‌تونه نتیجه دلخواه رو ارائه کنه. در مسیر کوچینگ برندسازی شخصی باید تمامی گزینه‌ها رو مورد بحث و بررسی قرار داد و حداقل در ابتدای کار هیچ جایگزینی نباید خارج از محدوده درنظر گرفته بشه. کووچ بدون هیچ‌گونه قضاوت یا پیش‌بینی احتمال موفقیت آنها، تا آنجایی که ممکنه باید ایدههای مختلف ارائه و مسائل رو از چندین وجهه بررسی کنه. همچنین برای هر راه‌حل هم مواردی از قبیل مزایا و معایب، توانمندی کلاینت در برابر راه‌حل، سودآوری راه‌حل، منابع مورد نیاز برای رسیدن به این آلترناتیو، موانع پیش‌رو و... تحلیل و شناسایی بشه.

وضوح و شفافیت Resolution:

R اختصاراً برای وضوح و شفافیت هست، تصمیم‌گیری در مورد بهترین گزینه از میان لیست آلترناتیوهایی که برای روند کوچینگ برند شخصی می‌تونه نتیجه مطلوب رو ارائه بده و سپس کووچ بتونه مراحل بعدی مشخص رو تعریف کنه.

هر مربی باید بتونه با دید گسترده به موضوعات مختلف از جمله بازار هدف موردنظر برند شخصی، مسائل اقتصادی، شرایط زمانی، توانمندی‌های فردی و... با وضوح و شفافیت به نتیجه برسه. همچنین باید با طراحی مسیر مشخص و زمان‌بندی مشخص برند شخصی رو برای اهداف بعدی آماده کنه.