داستان خودت رو بگو

  3,332      
هرم مازلو در پرسونال برندینگ
«نیاز» چیزیه که برای داشتن زندگی سالم ضروری هست. زندگی ما سرشار از انتخاب‌هاست.

درک نیاز در پرسونال برندینگ

تا حالا شده از خودتون سوال کنین "چه چیزهایی براتون اهمیت داره؟" یا "اگه مثلاً 1 میلیارد تومان پول داشتین چه کارهایی می‌کردین؟" . اول به این دو تا سوال فکر کنین و بعد ادامه مطلب رو بخونین.

پی بردن به این مساله که چه چیزهایی براتون اهیمت داره، آسون به نظر می‌رسه ولی معمولاً اغلب آدم‌ها بهش فکر نمی‌کنن. برای اینکه بفهمین چه چیزهایی براتون اهمیت داره، اول باید بفهمید به چه چیزهایی نیاز دارین. «نیاز» چیزیه که برای داشتن زندگی سالم ضروری هست. زندگی ما سرشار از انتخاب‌هاست، و احتمالاً تو زندگی‌مون بیشتر انتخاب‌هایی که می‌کنیم، آنی و اغلب ناخودآگاه هستن و تلاشی نمی‌کنیم که ببینیم این انتخاب‌هامون با اون چیزی که برامون اهمیت داره، جور هستن یا نه. برای داشتن برند شخصی و در مسیر پرسونال برندینگ لازمه که از خودمون و از چیزهایی که واقعاً برامون مهمه، آگاهی داشته باشیم.

هر انسانی انواع نیازها تو زندگی‌اش داره که این نیازها می‌تونه بسیار ابتدایی و ساده مثل داشتن غذا، سرپناه و نیاز به امکانات بهداشتی و.. باشه یا اینکه نیازهای پیچیده‌تری مثل روابط سالم، نیاز به درک شدن، یا خدمت به جهان. نیازهای ما به صورت ناخودآگاه طی رشدمون شکل می‌گیرن و به بخش اصلی شخصیت تبدیل می‌شن. برای اینکه روند پرسونال برندینگ رو شروع کنیم و برند شخصی داشته باشیم، باید بدونیم چه نیازهایی داریم.

اگه علاقه‌مند به حوزه‌های روانشناسی، روانشناختی، جامعه‌شناسی و یا مدیریتی باشین؛ حتماً اسم هرم مازلو رو شنیدین. آبراهام مازلو (روانشناس و فیلسوف آمریکایی) یکی از تأثیرگذارترین افراد پیشرو تو علم روانشناسی، یک نظریه فراشخصی برای نیازهای بشری مطرح کرد. مازلو معتقد بود که افراد صرفاً توسط نیروهای مکانیکی(مثل محرک‌ها و تقویت رفتارگرایی) یا انگیزه‌های غریزی ناخودآگاه که روانکاوی بر آنها تأکید می کنه، کنترل نمی‌شوند؛ بلكه افراد دارای گرایشهای جهت‌دهنده برای خودشکوفایی و احترام به خود هستند؛ بنابراین مازلو ترجیح داد كه روی توانایی‌های انسانی تمرکز كنه، چون معتقد بود كه انسان برای بیان توانایی‌های خودش تلاش می كنه و این اساس سعادت و یا رضایت فردی هست.

مازلو این نظریه رو با مطالعه افراد نمونه‌ای مثل آلبرت انیشتین، آبراهام لینکلن، توماس جفرسون، آلبرت شوایتزر، الینور روزولت و فردریک داگلاس به جای بررسی افراد روان رنجور، توسعه و گسترش داد. او این نظریه رو با عنوان «هرم نیازهای مازلو» مطرح کرد که میگه: "پیش از اینکه بخواهیم به نیازهای سطوح بالاترمان برسیم، باید نیازهای اولیه‌مان برآورده شده باشه". تو شکل زیر هرم مازلو رو می‌بینین:

 

 

ترتیب نیازها از پایین هرم به بالاست و باید نیازهای هر سطح به ترتیب برآورده بشه تا فرد بتونه به نیازهای سطح بالاتر هم برسه و آنها رو برآورده کنه.

نظریه مازلو نشون میده که اگه نیازهای فیزیولوژیک داشته باشین، مثلاً گرسنه یا تشنه باشین، سرد یا گرمتون باشه، سرپناه نداشته باشین و... نمی‌تونین روی موضوعات دیگه تمرکز کنین. اگه نیازهای فیزیولوژیک و ابتدایی برآورده شد، اما نیاز به امنیت داشته باشین و تو محیط احساس خطر کنین، زیاد به فکر برآورده شدن نیازتون به عشق و یا تعلق خاطر نخواهید بود.

اگه سه سطح پایینی نیازها برآورده شد، می‌تونین روی عزت‌نفس تمرکز کنین که تو این سطح پرسونال برندینگ می‌تونه اتفاق بیوفته. برای برآورده کردن این نیاز باید احساس کنین که کارتون رو خوب انجام می‌دهید، به خودتون و دیگران احترام می‌گذارین، و کارتون با برداشت‌تون از خودتون هماهنگ و سازگار هست. این هماهنگی برای ساختن برند شخصی اصیل ضرورت داره.

همونطوری که تو شکل هم مشخصه، بالاترین سطح نیاز «خودشکوفایی» هست. مازلو خودشکوفایی رو «تبدیل شدن به هر آنچه می‌توانید» تعریف کرده؛ چه‌قدر نزدیک به پرسونال برندینگه؟ هدف برندسازی شخصی اینه که برای برآورده کردن نیاز به خود شکوفایی تلاش کنین. اگه به این هدف برسین، تبدیل به کسی می‌شوید که واقعاً هستین.

در بررسی مقایسه‌ای بین نیازها تو هرم نیازهای مازلو و نیازها در محل کار به ارتباط این دوتا دقت کنین، نیازهای فیزیولوژیک که عبارتند از غذا، آب، سرپناه، خواب، هوا، نیاز جنسی، آزادی حرکت. این نیازها تو محل کار هم به همین ترتیب مهم هستند، مثل دستمزد، وقت آزاد برای خوردن و استراحت. نیازهای سطح دوم که نیازهای امنیتی هستن عبارتند از: امنیت، ثبات، ایمنی بدن، خانواده. نیاز به امنیت در محل کار هم مهمه از جمله نیاز به امنیت شغلی و نبودن تهدید به بیکاری یا تعلیق، امنیت در محل کار مثل نبود خشونت، سواستفاده جنسی یا روانی، امنیت دارایی، ساعات کاری منظم و قابل پیش‌بینی. نیاز سطح سوم نیاز به عشق و تعلق مثل دوستی، خانواده، نزدیکی جنسی و روابط اجتماعی هست. نیاز به عشق و تعلق در محل کار با داشتن روابط خوب با همکاران، رئیس و مشتریان، تناسبات فرهنگی و علاقه به رسالت سازمانی معنی میشه. تو سطح چهارم هرم نیاز به عزت نفس، اعتماد به نفس، احترام متقابل، پیروزی و قدردانی قرار گرفته و نیاز به عزت نفس شغلی یعنی دریافت تقدیر و تشکر، ترفیع، مقام گرفتن، دریافت مسئولیت‌های جدید، دریافت پاداش، احترام به همکاران، احساس مورد احترام بودن، و درنهایت هماهنگی کار با احساسی که فرد نسبت به خودش داره. بالاترین سطح هرم مازلو، نیاز به خود شکوفایی هست که شامل دانش، فهم، آرامش، رضایت از خود، رسالت زندگی، دنبال کردن استعدادهای درونی، خلاقیت و زیبایی میشه. نیاز به خود شکوفایی در محل کار یعنی استفاده کامل از استعدادها در کار، کار برای اهداف معنوی، دانستن هدف زندگی، پیدا کردن معنا در کار، داشتن حس مهارت و خبرگی.

توجه کردن به نیازها خیلی مهمه. انگیزه‌ها با نیازها پیوند مستقیم داره؛ این نیازهای برآورده نشده ماست که به ما انگیزه میدن و وقتی شما نیاز برآورده نشده‌ای دارین، انگیزه می‌گیرین تا کاری کنین این وضعیت تغییر کنه. نیازها به احساسات ما جهت می‌دهند و روی ارزش‌های ما تاثیر می‌گذارن. مشخص کردن نیازها کمک می‌کنه تا بفهمیم برای چه چیزهایی ارزش قائل هستیم و باید هدف‌هامون رو تو کدوم راستا قرار بدیم.

پس برای اینکه نیازها رو تو خودمون تشخیص بدیم، برای پاسخ دادن به این دوتا سوال وقت بگذارین:

  • کدام نیازهای من برآورده شده‌اند؟
  • کدام نیازهای من برآورده نشده‌اند؟

 

 

روی خودتون سرمایه‌گذاری کنین:

برند شخصی شما بر پایه «هرچیزی که مربوط به شماست» شکل می‌گیره، حتی چیزهایی که ممکنه فکر کنین دیگران هم دارند. ولی نکته کلیدی اینجاست که تفاوت اصلی تو ترتیب آنهاست. خودتون رو مثل یه چرخی درنظر بگیرین که اِلمان‌هایی مثل نیازها، ارزش‌ها، علاقه‌مندی‌ها، شخصیت، خصوصیت فردی، تحصیلات، تجربه کاری، تخصص و... یه بخشی از این چرخ رو تشکیل می‌دهند. دنبال نقطه‌ای باشین که همه اینها به هم می‌رسن و باید برندتون رو بر پایه اون نقطه تلاقی بنا کنین.

پرسونال برندینگ مخصوصاً تو مرحله اول که Define یا تعریف برند شخصی هست، باعث میشه خودتون رو زیر ذره‌بین ببینین تا بتونین برندتون به صورتی کاملاً واقعی و واقع‌گرایانه شکل بدین. اصطلاحاً به این مرحله «فضای آستانه‌ای» گفته میشه؛ یعنی شما در آستانه بین شیوه قبلی و شیوه جدید تعریف هویت خودتون قرار می‌گیرین که بسیار مهمه با خودتون صادق باشین تا برند شخصی باهویت و اصالت ساخته بشه. برای این کار لازمه که شما همواره روی خودتون سرمایه‌گذاری کنین و یاد بگیرین.

همون طوری که همیشه اشاره کردیم برند سازی شخصی یه روند یک شبه و اتفاق زودگذر نیست؛ بلکه در بلند مدت اتفاق میوفته و یه پروسه 24/7 هست. لازمه که شما برای یک عمر یادگیرنده باشین تا تبدیل به برند شخصی اصیلی بشید.