داستان خودت رو بگو

  2,075      
پرسونال برندینگ در عصر کرونا
جهان در سال 2020 با پدیده عجیبی برخورد کرد که باعث شد تمامی فعالیت‌ها، خدمات، اتفاقات، روند و جریان زندگی با توقف و تغییر روبرو بشه؛ پاندمی کرونا و قرنطینه.

پرسونال برندینگ در عصر کرونا

جهان در سال 2020 با پدیده عجیبی برخورد کرد که باعث شد تمامی فعالیت‌ها، خدمات، اتفاقات، روند و جریان زندگی با توقف و تغییر روبرو بشه؛ پاندمی کرونا و قرنطینه. درحالی که به واسطه پیشرفت‌های علم و تکنولوژی زندگی بشر با سرعت سرسام‌آوری رو به رشد بود؛ کسی انتظار نداشت ولی ناگهان ویروس کووید -19 باعث شد دکمه توقف و Pause زندگی زده بشه. علاوه بر بیماری کرونا و بحران سلامتی، بسیاری از مشاغل، صنایع، سازمان‌ها و شرکت‌ها در سراسر جهان با مسائلی روبرو شدند که بیش از این سابقه نداشت؛ از جمله صنعت توریسم و گردشگری، صنعت فشن، صنعت غذا و ... حتی تغییرات زیادی در روابط انسانی، روابط بین فردی، مسائل کاری هم پیش اومده که همه دنیا سعی داریم خودمون رو با این تغییرات منطبق و سازگار کنیم. تو این دوران وجود اینترنت و بستر پلتفرم‌های آنلاین نقش خیلی مهمی رو تو زندگی ما و برقراری ارتباط با دیگران، همچنین زندگی کاری و حتی سلامتی بازی کردند که باید قدردان‌شون باشیم.

با شیوع ویروس کرونا و آغاز قرنطینه، میلیاردها انسان در سراسر جهان زندگی به صورت مجازی یا Virtual  رو بیش از قبل تجربه کردند. طبق گزارشی که فیسبوک اعلام کرده:

  • استفاده از پیام‌رسانی تو هر دو اپلیکیشین واتس‌اپ WhatsApp  و مسنجر Messenger بیش از 50 درصد افزایش داشته.
  • مکالمات تصویری گروهی مسنجر بیش از 70 درصد افزایش داشته و مکالمه تصویری در واتس‌اپ بیشتر از دو برابر شده.
  • میزان مراجعه مردم آمریکا از فیس‌بوک به سایر وب‌سایت ها هفته به هفته بیش از 50٪ افزایش یافته.

 

با توجه به اینکه افراد زمان آزاد بیشتری نسبت به گذشته داشتند این افزایش تقاضا تو سوشال مدیای دیگه مثل لینکداین، توییتر، اینستاگرام و.. هم مشاهده شد. نکته مهمی که باید تو این دوران بهش دقت کرد این هست که، با توجه به این تغییرات در روند زندگی و کار، همچنین گسترش مباحثی مانند  WFH یا کار از خانه، افراد دیگه کمتر به طور مستقیم و رودررو با هم در ارتباط هستند. فضاهای مثل نمایشگاه، جشنواره، سمینار، کنفرانس، ایونت و گردهمایی و... کمتر به صورت حضوری اتفاق میوفته و بیشتر در فضای آنلاین برگزار میشه. در حالی که اقتصاد جهانی با ضربه گسترده‌ای روبرو شده که احتمالاً پیامدهای طولانی مدتی نیز در پی خواهد داشت، پلتفرم‌های دیجیتال نرخ مشارکت بالاتر از هر زمان دیگری رو مشاهده می‌کنن، افراد بیشتری به دنبال اطلاعات و همچنین سرگرمی هستند در نتیجه توجه خودشون رو در سوشال مدیا و برنامه‌های آنلاین متمرکز می‌کنند.

تمامی این اتفاقات می‌تونه فرصت خوبی برای شما باشه تا پرسونال برندینگ انجام بدین و برند ساخته شده رو در فضای آنلاین گسترش بدین. اما چه‌طور می‌تونین این کار رو انجام بدین؟ چه‌طور می‌تونین خودتون رو به عنوان یک برند شخصی معرفی کنین، جایگاه مناسب خودتون رو پیدا کنین و نظر مخاطب مورد نظرتون رو به سمت خودتون جلب کنین؟

همون‌طوری که می‌دونین پرسونال برندینگ چیزی فراتر از داشتن پروفایل و فعالیت در لینکداین و اینستاگرام یا هر سوشال مدیای دیگه است. گام‌های اول پرسونال برندینگ از شناخت درست و ارزیابی صادقانه از خودتون شروع میشه. از شناسایی نقاط قوت و توانمندی‌هایی که مختص خود شماست، تا تمایز و ایجاد برند با اصالت و هویت که مسیر ساخت برند شخصی هست. فعالیت صرف در سوشال مدیا، چیزی جز سلف پروموتینگ Self-Promoting و یا سلف مارکتینگ Self-Marketing نیست. برای داشتن اعتبار و هویت اصیل، باید قدم‌های اولیه برندسازی رو آگاهانه و با ارزیابی درست انجام بدین.

بسیاری از ایده‌های عالی و کسب‌وکارهایی که می‌تونستن موفق باشن، به دلیل اینکه نتونستن توجه دیگران رو جلب کنن و  آگاهی Awareness ایجاد کنن، از بین رفتن. در مورد پرسونال برندینگ هم دقیقاً همین‌طور هست. اگه برندهای شخصی نتونن جایگاه خودشون رو در بازار هدف پیدا کنن و تمایز خودشون رو به گوش دیگران برسونن، افول می‌کنن و زود فراموش میشن. تصور اینکه خودتون رو بزرگ کنید و در مورد دستاوردهاتون برای بقیه صحبت کنین، شاید برای اکثرمون سخت، غیرطبیعی و حتی ناخوشایند باشه، اما برای اینکه برند شخصی ساخته شده رو معرفی و براش بازاریابی کنین، حتماً باید از منطقه امن خارج بشین و برای موفقیت هرچه بیشتر، خودتون، برندتون و تخصص‌تون رو در معرض دید و توجه قرار بدین.

سایمون موزر  Simon Moser متخصص ارتباطات و کارآفرین اروپایی که به صورت تخصصی در بازارهای جدید مانند تکنولوژی برتر High-Tech ، فین تک Fintech (فناوری مالی) متمرکز است و در سال 2018 یکی از بنیانگذاران Strain Insider بود که به رسانه برتر آنلاین اروپا تبدیل شده است؛ در این خصوص توضیحاتی داده:

"به عنوان یک متخصص، برند شخصی شما فقط محصول یا خدماتی نیست که به دنیا می‌فروشید بلکه خودتان هستید. اپرا وینفری یا کارداشیانها رو در نظر بگیرید؛ برند آنها فقط محصولاتشان نیست بلکه تصویر شخصی آنها هم هست. در واقع، برند شخصی شما میتونه چیزی باشه که سایر فعالیت‌های شما رو دربرمی‌گیره و باعث موفقیت آنها هم میشه."

 

بارها و بارها تاکید شده که برندسازی شخصی یک پروسه همیشگی هست و یک شبه اتفاق نمیوفته. شما باید برای پرسونال برندینگ و توسعه برند شخصی‌تون، اقدامات زیادی انجام بدین.

 

 

ممکنه وقتی به برند شخصی فکر می‌کنین، بلافاصله "مدل لباس" یا "ورزشکار" یا "هنرمند" خاصی به نظرتون برسه، ولی برندسازی شخصی فقط برای سلبریتی‌ها و یا آدم‌های معروف نیست، بلکه برای افراد متخصص و حوزه‌های مختلف باید پرسونال برندینگ انجام بدهند. همیشه یکی از مهم‌ترین سوالاتی که پیش میاد اینکه چه کارهایی باید انجام بدیم تا مخاطب با شنیدن اسم شما درباره شما فکر کنه و همون درک و احساسی رو داشته باشه که مدنظرتونه. برای پاسخ به این سوال قبل از هر چیز دیگه‌ای، باید مخاطب هدف یا ایده آل خودتون رو بشناسید.

درک و شناخت درست از مخاطب هدف، کلید اساسی برای تعریف و تنظیم بیانیه ماموریت برند شما Brand Statement و سایر اقداماتی هست که در راستای پرسونال برندینگ باید انجام بدین مثل وب سایت شخصی و تولید محتوا در رسانه‌های اجتماعی و ...

مطالعه ای که اخیراً از طرف انجمن آژانس‌های تبلیغاتی آمریکا American Association of Advertising Agencies  انجام شده، نشون میده که 43٪ از مصرف‌کنندگان شنیدن اسم برندها رو اطمینان‌بخش می‌دونن. همچنین، 56 درصد افراد گفتن دوست دارند بدونن که برندهای مختلف در طول همه‌گیری و شیوع پاندمی چه کمک‌های خیرخواهانه‌ای رو انجام دادن. فقط 15٪ گفتند که ترجیح می‌دهند از شرکت‌ها و سازمان‌ها خبری نداشته باشند. طبق این تحقیقات، مشخص شده که در این زمان‌های بحرانی، لازمه برندها برای همگام شدن با تغییرات سریع، انعطاف‌پذیری داشته باشن و نسبت به اتفاقاتی که برای مردم میوفته حساسیت بیشتری نشون بدهند.

با توجه به تمامی این موارد، بد نیست نگاهی هم به دموگرافیکی که گروه DSMN8 ارائه داده، بیندازیم. چرا که اگه قرار باشه برند شخصی تاثیرگذار و با کارایی داشته باشید، باید این نکات رو هم به خاطر بسپارین.

 

 

همون‌طوری که تو تصویر مشخصه؛ در این اینفوگرافیک اهمیت ساخت برند شخصی در رسانه‌های اجتماعی در سال 2020 رو مورد بررسی قرار داده‌اند. سوشال مدیا به عنوان ابزاری مهم و اساسی برای افراد متخصص و حرفه‌ای به شمار میره که می‌تونه در گسترش و توسعه پرسونال برندها کمک کنه. همچنین رسانه‌های اجتماعی، اینفلوئنسر مارکتینگ و ابزارهای ساخت و تولید محتوا، بستری برای پرسونال برندینگ فراهم کرده‌اند که خیلی راحت می‌تونیم نتورک‌سازی و با دیگران ارتباط برقرار کنیم، و هم اینکه احساس و ادراکی که دیگران دارند رو به سمت و سویی مدیریت کنیم که مدنظرمون هست.

از مزایای اصلی برندسازی شخصی میشه به نکات زیر اشاره کرد:

شما با ساخت و توسعه برند شخصی در پلتفرم‌هایی مثل LinkedIn، تمایز خودتون در جامعه متخصصین رو مشخص می‌کنین. با اینکار برای مشاغل مختلف، شما امکان استخدام شدن بالاتری رو دارید. همچنین به خاطر اینکه پرسونال برندینگ، فرآیندی هست که از درون فرد آغاز میشه، در نتیجه نحوه تفکر و نگرش افراد رو هم عوض می‌کنه. برندهای شخصی قوی، تفکر و توانایی رهبری دارند، به همین دلیل به عنوان مرجعی تو حوزه تخصصی خودشون شناخته میشن.

پس تا جایی که می‌تونین توسعه و ساخت برند شخصی‌تون در پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام و لینکداین رو فراموش نکنین. همانطوری که با مخاطبان خودتون ارتباط برقرار می‌کنین، می‌تونین روابط حرفه‌ای تو اکوسیستم برند شخصی‌تون بسازین. با گذشت زمان، مجموعه بزرگی از طرفداران و فالوورهای اختصاصی خواهید داشت که برای موفقیت شما مثل سرمایه هستند.

طبق تحقیقاتی که انجام شده، 86 درصد از آمریکایی‌ها و 81 درصد از مردم کانادا معتقدند که بحران کرونا، شرایط عادی و نرمال جدیدی "New Normal" ایجاد کرده که تاثیر پایداری بر جوامع و جهان خواهد گذاشت.

 مطالعات طولانی مدت نشون می‌دهد که روش صحیح در برخورد با بحران‌ها و دوران عدم اطمینان اقتصادی افزایش - نه کاهش -بازاریابی هست. چه در مورد برند شخصی، چه در مورد برند سازمان یا محصول و خدمت.  حتماً آخرین چیزی که شما می‌خواهید اینه که در یک نقطه پا گیر شوید و دوباره موقع رشد مجدد اقتصادی از رقباتون عقب بیوفتین. داشتن مزیت رقابتی و تمایز در عصر Covid-19 کافی نیست، برندسازی شخصی باید با شرایط نرمال جدید سازگار باشه و شناخت و درک درست از "خود" به این فرآیند کمک زیادی می‌کنه.