داستان خودت رو بگو

  1,784      
فرمول تولید محتوا برای پرسونال برندینگ
سرمایه‌گذاری در محتوا، سرمایه‌گذاری در برند شخصی شما و همچنین در شغل و تخصص شماست.

فرمول تولید محتوا برای پرسونال برندینگ

حتماً شما هم این جمله معروف "Content Is King" یا "محتوا پادشاه است" رو از بیل گیتس خالق مایکروسافت شنیدین که تو سال 1996 برای اهمیت محتوا مطرح کرد. اما چرا همچین جمله‌ای؟ بیل گیتس 25 سال پیش، این جمله معروف رو برای اهمیت روزافزون اینترنت و همچنین اهمیت خلق و تولید محتوا در راستای استراتژی‌ بازاریابی و تمرکز بیشتر در آن عنوان کرده؛ و اما الان چه‌طور؟

به جرات میشه گفت زمانی بهتر از الان برای ایجاد و ساخت برند شخصی توسط بازاریابی محتوایی وجود نداشته. امروزه بازاریابی از طریق محتوا، نه تنها از بازاریابی سنتی بهتر عمل می‌کنه، بلکه برندهای شخصی هم گاهی اوقات قوی‌تر و تأثیرگذارتر از برندهای بزرگ با بودجه‌های بازاریابی عمل می‌کنند.

با کمتر شدن اعتماد مشتریان به برندهای تجاری و تبلیغات آنلاین، پس برندهای شخصی نسبت به آنها مزیت رقابتی دارند. همچنین به واسطه حضور اینترنت، ایجاد و ساخت جامعه (Community) آنلاین از طریق روش‌های بازاریابی مبتنی بر اعتماد و ارزش متقابل برای افراد آسان‌تر هم شده است.

 

 

 

جو پالیزی Joe Pulizzi موسس موسسه محتوای بازاریابی و مولف Epic Content Marketing گفته:

 

خلق محتوای شخصی برای برند من همه چیز هست. من در محیط بازار با محتوایی که خلق و به اشتراک گذاشته‌ام، شناخته شدم. این موفقیت با یک وبلاگ ثابت در سال 2007 شروع شد و بعد در سال 2009 با چاپ چهار کتاب، و بعد از آن با گذاشتن پست در لینکداین و  اینترپرنر و در نهایت با محتوای سخنرانی‌های من ادامه پیدا کرد. همه اینها منجر به ایجاد تعهد بین مخاطبین در طول زمان می‌شود، که ما از آن در ساخت مدل کسب‌وکار پایدار خود بیشترین بهره را برده‌ایم. در طول زمان، من برند شخصی «جو» را به موسسه محتوای بازاریابی گسترش دادم، جایی که بتوانم از برند شخصی خودم نهایت استفاده را ببرم. من فکر می‌کنم این باید هدف هر خالق محتوایی باشد که چیزهایی بزرگتر از خودشان را ایجاد کنند.

 

برند شما به طور وسیع و گسترده‌ای از طریق محتوایی که شما خلق و منتشر می‌کنین، تعریف میشه. محتوایی که شما ارائه می‌کنید، به دنیا نشون میده که طرفدار چه چیزهایی هستید، به چه چیزهایی علاقه‌مندید، و همچنین کجاها می‌تونین ارزش‌آفرینی کنین. محتوا نشون میده که شما به عنوان یک فرد حرفه‌ای، چه کسی هستید و چه تخصصی دارید.

فکر کنید می‌خواهید در جایی استخدام شوید یا برای یک پروژه‌ای، رزومه خودتون رو ارسال کرده‌اید. فکر می‌کنید چند درصد احتمال داره که کارفرما نام شما را در گوگل جستجو کند؟ وب‌سایت، وبلاگ شما، پروفایل شبکه‌های اجتماعی شما یا شاید چیزهایی بیشتر، که جز نتایج گوگل هست؛ همه اینها با هم خود واقعی شما رو تشکیل می‌دهند.

طبق نظرسنجی‌های اخیر CareerBuilder که در سال 2018 انجام شده، 47 درصد از کارفرمایان (تقریباً نیمی) اعلام کرده‌اند که اگه نتونن فردی که برای شغلی کاندید شده رو به صورت آنلاین پیدا کنند، احتمال بسیار کمی داره که برای مصاحبه باهاش تماس بگیرند، که از این تعداد، 28 درصد گفته‌اند دوست دارند قبل از اینکه با فرد مورد نظر مصاحبه داشته باشند، ازش اطلاعات بیشتری جمع‌آوری کنن و 20 درصد هم اعلام کرده‌اند انتظار دارند همه کاندیداهای شغلی حضور آنلاین داشته باشند. جالبه بدونین طبق این نظرسنجی، 70 درصد از کارفرمایان از سوشال مدیا برای تحقیق درباره افراد مناسب برای شغل موردنظر تحقیق می‌کنند؛ همچنین 57 درصد از آنها مطالبی در سوشال مدیای این افراد پیدا می‌کنند که باعث میشه آنها رو استخدام نکنند!!! به این اعداد و درصدها دقت کنین تا اهمیت محتوا در پرسونال برندینگ رو بیشتر متوجه بشید.

 

پس بهتره بگیم: سرمایه‌گذاری در محتوا، سرمایه‌گذاری در برند شخصی شما و همچنین در شغل و تخصص شماست.

 

بازاریابی محتوا اساساً محتوایی ارزشمند برای جذب و درگیر کردن مخاطبان هدف منتشر می‌کنه. کم و بیش هر برندی با هدف ایجاد کسب‌وکار خود از طریق کانال‌های دیجیتال و آنلاین به نوعی تولید محتوا می‌کنه. شما هم به عنوان یک برند شخصی باید همین کار رو انجام دهید ولی چرا؟

 

  • محتوای شما مهارت‌های شما رو به نمایش می‌گذارد.
  • محتوای شما باعث جذب مخاطب میشه.
  • محتوای شما مخاطبین شما رو درگیر می‌کنه.
  • محتوای شما دسترسی شما رو افزایش می‌دهد.
  • محتوای شما حضور شما رو در رسانه‌های اجتماعی تقویت می‌کنه.

 

چه محتوایی باید خلق کنید؟

 

معمولاً افراد در محتوای شما به دنبال این موارد هستند:

  • آموزش
  • سرگرمی
  • الهام‌بخش بودن

 

بهترین مطالب، ترکیبی از دو یا همه موارد هست. افراد از طریق خواندن، نگاه کردن و گوش دادن از محتوای شما استفاده می‌کنند و شما هم می‌تونین از این نوع محتوا به طور جداگانه یا ترکیبی استفاده کنین. هرچه‌قدر شما توانمندی بیشتری در رویکرد چندرسانه‌ای داشته باشین؛ تعامل مخاطب با شما بیشتر می‌شود. انواع محبوب محتوا عبارتند از :

پست وبلاگ، مقاله، اینفوگرافیک، ویدئو، پادکست، کتاب الکترونیکی، کتاب، وبینار، رویداد، اسلاید شو، خبرنامه، تصویر و...

همچنین شما می‌تونین انواع مختلف تولید محتوا مانند آموزش، راهنما، فهرست یا لیست، ابزارها، داستان، نظر، نقد و بررسی، مصاحبه، پژوهش و نمونه کار رو ایجاد کنین. سوال اینجاست که شما چه محتوایی باید ایجاد کنید؟

فرمول پیشنهادی در کتاب "راهنمای A تا Z برندسازی شخصی" نوشته «ست پرایس و بری فلدمن» اینگونه هست:

 

سبک محتوا + فرمت محتوا + هدف محتوا = X

 

که در این فرمول X  بی‌نهایت جواب داره. یک راه عالی و منحصربه‌فرد برای حل این معادله شناخته نشده بلکه شما باید در مورد نیازها و رفتار مخاطبین، بازار و همچنین رقبا تحقیق کنید. باید بعضی از فرضیه‌ها و یا احتمالات  رو ایجاد کنین و با تمرکز بر روی نتایج، آنها رو آزمایش کنین. با چیزی که براتون راحت‌تر هست، شروع کنین. ایجاد محتوای با کیفیت متوسط آسان هست و اکثریت هم همین کار رو می‌کنن؛ ولی شما نیاز دارید محتوایی ایجاد کنید که بهتر از آنچه که در حال حاضر وجود داره، باشه نه یک کپی از کارهای دیگران. یادتون باشه در تولید محتوا، کیفیت بسیار مهم‌تر از کمّیت هست. با ایجاد محتوای کمتر که دیدنی و جذاب باشه به نسبت زمانی که حجم زیادی از مطالب معمولی و متوسط رو ارائه می‌کنین، موفقیت بیشتری رو بدست می‌آورید.

 

 همونطوری که اشاره شد خلق و تولید محتوا برای ارتباط با مخاطبین هدف هست. محتوای باارزش، قدرت بسیار زیادی داره که می‌تونه مثل آهنربا باعث جذب مخاطبین بشه. شما باید به عنوان یک برند شخصی در وبلاگ، سوشال مدیا و یا سایر کانال‌های ارتباطی‌تون با مخاطبان، تلفیقی از محتوای جالب در فرمت‌های مختلف رو با هدف بدست آوردن ذهنیت و اعتماد به نیازهای برند خودتون ایجاد کنین. یادتون باشه هر آنچه که شما به صورت آنلاین انجام می‌دهید، برند شخصی شما رو شکل میده و اکثر ارتباطات آنلاین شما از طریق تولید و خلق محتوا صورت می‌گیره. تولید محتوا به صورت آنلاین، برای صدا بخشیدن به برند شماست؛ در واقع شما با تولید محتوا در رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت یا وبلاگ خودتون دارای بلندگو هستید؛ دارای رسانه هستید. انگار نشریه یا مجله دارید، جایی که در مورد هر چیزی که انتخاب کنید، صحبت می‌کنین و برند شخصی خودتون رو در معرض نمایش می‌گذارید.