داستان خودت رو بگو

  2,252      
تدوین استراتژی پرسونال برندینگ
استراتژی برند شخصی مناسب، مثل نقشه راه است که منحصربه‌فرد بودن و بی‌همتایی شما رو به دیگران بیشتر نشون میده.

استراتژی پرسونال برندینگ

برندسازی شخصی یعنی بتونین راه خودتون رو پیدا کنین، خودتون مدیریت و کنترل همه چیز از جمله برند و شهرت‌تون رو به عهده بگیرین، به کسب‌وکارتون جهت بدهید و درباره نقشی که تو این جهان دارین، احساس قدرت کنین. وقتی مدیریت همه مسائل رو به عهده می‌گیرین یعنی اینکه تو این مسیر، برداشت دیگران از خودتون رو هم شما مدیریت می‌کنین.

در روند پرسونال برندینگ، اجزای پازل زندگی شما به هم وصل می‌شوند و می‌تونین هر آنچه که واقعاً هستید و یکجا ببینین. پس برای شروع این مسیر، حتماً باید استراتژی مناسب برندسازی شخصی داشته باشید. شما با داشتن استراتژی مناسب، منحصربه‌فرد بودن و  بی‌همتایی ارزش‌هاتون  رو به دیگران نشون می‌دهید. درواقع اصالت و هویت پرسونال برند رو برای عموم به نمایش می‌گذارید.

داشتن استراتژی، مثل یک برنامه منسجم و طولانی مدت هست. برای بسیاری از افراد، داشتن برنامه‌ای دقیق شانس موفقیت‌شون رو تا حد زیادی بالا می‌بره. این برنامه به شما کمک می‌کنه کارهایی انجام بدهید که هر صاحب کسب‌وکاری نیاز داره انجام بده. شما با داشتن استراتژی می‌دونین چه کارهایی باید انجام بدهید، چه هزینه‌هایی دارید، روی چه مواردی سرمایه‌گذاری کنین و... در واقع مثل یک سیستمی هست که شما مطمئن می‌شوید هر آنچه لازم هست داره اتفاق میوفته و مدیریت میشه. هر اندازه برند شخصی شما تقویت بشه، شرکت و کسب‌وکار شما هم رشد خواهد کرد.

تو مسیر برندسازی شخصی، اطلاعات زیادی از خودتون بدست می‌آورید. اطلاعاتی مثل نیازها، ارزش‌ها، علاقه‌مندی‌ها، مهارت‌ها، ماموریت، رسالت، چشم‌انداز، نقاط قوت، تمایز، ویژگی‌های انحصاری، ویژگی‌های شخصیتی، آرکه‌تایپ‌ها، رزومه، تجربیات کاری و تحصیلی، اهداف، فرصت‌ها، USP و... که با کنار هم گذاشتن تمام این موارد، شما به پروفایل برند شخصی‌تون دست پیدا می‌کنین.

پروفایل برند شخصی در مسیر پرسونال برندینگ، مثل این هست که پله پله موفقیت خودتون رو بسازید. شما با کنار هم گذاشتن همه این اجزا و ساختن محصول نهایی (برند شخصی) زیبایی واقعی‌اش رو درک خواهید کرد. برای طراحی استراتژی پرسونال برندینگ، گام اول ساخت پروفایل، بسیار مهم و گاهی بسیار دشوار است. این گام به شما کمک می‌کنه بهتر بفهمید چه کسی هستید؛ با چه کسانی می‌خواهید کار کنین؛ نیازها، ارزش‌ها، ماموریت و وعده ویژه‌تان چی هست؛ و دشواری‌اش هم به این خاطر هست که شاید بیشتر از آنچه قصد داشتید، درباره خودتون اطلاعات کسب کنین؛ خوب، بد و گاهی زشت!

تهیه برنامه استراتژیک پرسونال برندینگ و اجرای اون به این معنی است که برندتون رو به عمل درمی‌آورید. برای بیشتر افراد این مرحله به سخت‌کوشی و تلاش برای داشتن زندگی اصیل‌تر نیاز داره.

 

استراتژی برند شخصی شما چیست؟

آیا خودتون رو به عنوان اولین کسی که کاری رو انجام داده، بازاریابی می‌کنین یا به عنوان پیشگام در زمینه کاری خودتون، متخصص، با استفاده از نژاد، قومیت، جنسیت‌تون، یا با همسویی با جریانی گسترده‌تر؟

قبل از اینکه استراتژی مناسب پرسونال برند خودتون رو انتخاب کنین، باید از دید «مخاطب هدف» به برندتون نگاه کنین. اگه جای آنها بودین، از خودتون چی می‌خواستین؟ انتظارات‌تون از خودتون و برند شخصی‌تون چی بود؟ با جواب دادن به این سوالات، دلایل مهمی که باعث میشه مخاطب هدف بخواهد با شما کار کنه رو کشف می‌کنین.

علاوه بر پروفایل پرسونال برند، شما برای مارکتینگ و وارد بازار کردن برند شخصی‌تون لازمه گام‌هایی اساسی بردارین. گام‌هایی مثل استوری‌تلینگ و داستان برند شخصی، شناخت بهترین راه‌ها برای ارتباط با مخاطب هدف، نتورک‌سازی، تولید محتوا، شناخت اکوسیستم برند، هویت بصری برند شخصی، و نوع پوشش و استایل. ولی قبل از اینکه بخواهید به بازاریابی برندتون بپردازین، باید در مورد دو موضوع مهم فکر کنین:

پول و زمان.

 

پرسونال برندینگ، به پول و صرف هزینه نیاز داره، اگرچه لزوماً پول زیاد مطرح نیست. میزان پولی که نیاز دارین به این بستگی داره که برای روند پرسونال برندینگ چه کار می‌خواهید بکنید. نکته‌ای که نباید فراموش کنین این هست که فرآیند پرسونال برندینگ بازاریابی شماست، از طرفی جذب مشتری برتری هست که پول بیشتری به شما می‌رسونه. یعنی اینکه با برند شخصی، شما تصویرتون رو در ذهن مخاطب ارتقا می‌دهید و خودتون رو به عنوان فردی متخصص و ممتاز جایگاه‌سازی می‌کنین. پس در هر بخشی از این روند به کیفیت نیاز دارید، و کیفیت یعنی پول. هزینه استفاده از بهترین‌ها، کمتر از هزینه استفاده نکردن از اونهاست.

وقتی برای ساخت برند شخصی به آینده نگاه می‌کنین از خودتون بپرسید برای پشتیبانی از برندتون به چه چیزهایی نیاز دارید:

  • آیا به آموزش یا تحصیلات بیشتر نیاز دارین؟
  • باید تخصص بیشتری کسب کنین؟
  • آیا برای کارتون به رزومه، بیوگرافی، کارت ویزیت، سایت و... نیاز دارین؟
  • باید ابزار جدیدی تهیه کنین؟

 

با فکر کردن به بخش مالی و بودجه‌بندی در اوایل فرآیند پرسونال برندینگ، باعث میشه وسط کار دیگه سردرگم و یا غافلگیر نشین.

 

تو کتاب «برند خودت باش» نوشته «پیتر مونتویا» و «تیم وندیهی» برای بخش مالی پرسونال برندینگ، دو نوع بودجه‌بندی در نظر گرفته شده:

  • بودجه راه‌اندازی برند
  • بودجه نگه‌داری مشتری

 

بودجه راه‌اندازی برند، مقداری هست که باید در مرحله ساخت پرسونال برند که پرهزینه هم هست، بپردازید. مرحله‌ای که در آن همه‌چیز طراحی، نوشته و برنامه‌ریزی شده است. اینها هزینه آغاز حرکت کسب‌وکار نوسازی شده شما هستند.

بودجه نگهداری مشتری، بودجه سالیانه شما برای بازاریابی برند فعلی شماست. این مقدار برای روابط با مشتری و حفظ فرآیند ساخت برند شخصی شماست که شامل هزینه‌هایی مثل خرید فضای تبلیغاتی، سفر به رویدادها و ایونت‌های نتورک‌سازی؛ هزینه‌های برند شخصی آنلاین و ... میشه.

تو این مرحله از طراحی استراتژی، زمان بسیار مناسبی هست که پرسش‌های مهمی رو از خودتون بپرسید؛ که می‌خواهید به چه چیزی برسین. نه تنها در مورد کسب‌وکارتون بلکه حتی در مورد سبک زندگی‌تون. هدف از پرسونال برندینگ تنها بدست آوردن پول بیشتر نیست، بلکه اینه که یک لایف استایل و سبک زندگی مناسب خودتون رو بدست بیاورید.

 

 

برای روند استراتژی پرسونال برندینگ، همون طوری که اشاره شد علاوه بر درنظر گرفتن مسائل مالی و صرف هزینه که در واقع به نوعی سرمایه‌گذاری هم هست، شما نیاز به زمان دارید. پس بهتره جدول زمانی برای خودتون تهیه کنین تا برندتون رو عملی کنین. موفق‌ترین افراد کسانی هستند که برای خودشون هدف تعیین می‌کنن و منتظر نمی‌مونن تا موفقیت‌ها خود به خود اتفاق بیوفته. تنها با تعیین هدف و طراحی برنامه‌ای منسجم و پله به پله، شانس خودتون رو برای رسیدن به جایگاهی که مدنظرتون هست افزایش می‌دهید.

 

پس اولین گامها رو در تقویم‌تون مشخص کنین. برای انجام هر مرحله، تاریخی تعیین کنین و سعی کنین بهش پایبند باشین. اختصاص وقت با تمرکز برای اینکار باعث میشه سرعت روندتون بیشتر بشه.  مثلاً می‌تونین فهرستی تهیه کنین از چیزهایی که می‌خواهید به آنها برسین و چیزهایی که می‌خواهید برای رسیدن به خواسته‌هاتون به آنها متعهد شوید.  هدف‌هاتون رو بازبینی کنین و هدفهای معرفی برند شخصی‌تون به بازار رو مشخص کنین. برای خلق محتوای منسجم و پیوسته فکر کنین و فهرستی از مطالبی که می‌تونین راجع بهش محتوا تولید کنین، تهیه و بهش زمان اختصاص بدهید. کانال‌های ارتباطی با مخاطب هدف رو بررسی کنین و برای انواع روش‌های رسیدن به مشتری، زمان بگذارید. ویژگی‌های اصلی خودتون رو انتخاب کنین. وعده ویژه و همچنین بیانیه برند شخصی رو بنویسین تا منحصر به فرد بودن و تمایز خودتون رو بیشتر مشخص کنین.

حالا همه اجزا باید در کنار هم قرار بگیرند تا طراحی برنامه استراتژی برند شخصی شما شکل بگیره و راه رو شروع کنین. اجرای استراتژی پرسونال برندینگ یعنی منتظر نباشید تا کسی بیاید و پیشرفت رو تقدیم‌تون کنه. بلکه با تدوین استراتژیک، مسئولیت شخصی برای انتخاب راه خودتون در زندگی که بخش بزرگی از آن رو کار و تخصص شما تشکیل میده، بپذیرید. طرح شما فقط یک تمرین نیست، باید تلاش کنین تا کاملاً با ان درگیر شوید تا برند خودتون رو عملی کنین.