داستان خودت رو بگو

  2,894      
راهنمای جامع پرسونال برندینگ در شبکه های اجتماعی
شما فقط 8 گام تا ساخت برند شخصی در شبکه های اجتماعی فاصله دارید! در این نوشته نحوه ساخت برند شخصی در سوشال مدیا را کامل فرامی‌گیرید.

 

راهنمای جامع پرسونال برندینگ در شبکه های اجتماعی

 

آیا شما هم به دنبال ایجاد یا توسعه برند شخصی خود در شبکه های اجتماعی هستید؟ همونطوری که می‌دونین پرسونال برندینگ در شبکه های اجتماعی به موضوع قابل‌توجهی تبدیل شده است. چون افراد به این درک رسیدن که برند سازی فقط برای کسب‌وکارها یا افراد مشهور و سلبریتی‌ها نیست و هر شخصی می‌تونه برند مخصوص به خودش رو داشته باشه. شبکه‌های اجتماعی هم از مؤثرترین ابزارهایی هستند که می‌تونیم از آن‌ها برای ساخت یا توسعه برند خودمان کمک بگیریم.

در همین راستا، روزبه‌روز تعداد افرادی که می‌خواهند از شبکه های اجتماعی برای ایجاد یا توسعه برند شخصی خودشون استفاده کنند، بیشتر و بیشتر می‌شه. اگر می‌خواهید برند شخصی خود رو ایجاد یا توسعه بدهید اما برای شما کار سختی به نظر می‌رسه، در این نوشته با ما همراه باشین تا نحوه ایجاد و ساخت یک برند شخصی قدرتمند در شبکه های اجتماعی رو بدونین. در این مطلب سعی شده مسیر پرسونال برندینگ در شبکه ها و رسانه های اجتماعی رو بیان و بایدها و نبایدهای آن رو مرور کنیم. البته پرسونال برندینگ در سوشال مدیا دارای پیش‌نیازهایی هم است که لازمه اول به آن‌ها بپردازیم.

پیش‌نیازهای پرسونال برندینگ در شبکه های اجتماعی

قبل از شروع برند سازی در شبکه های اجتماعی باید موارد زیر رو بدونین. همان‌طور که پیش‌تر در مورد مسیر پرسونال برندینگ صحبت کردیم، بهتره ساخت پرسونال برند رو با مشخص کردن موارد زیر شروع کنین:

  1. هویت و اصالت برند شخصی خود را شکل دهید: ایجاد هویت و اصالت در پرسونال برندینگ از ابتدایی‌ترین قدم‌های ایجاد یک برند شخصی است. یعنی اول باید خودِ واقعی‌تون رو کشف کنید و به تصویری درست و صادقانه از توانایی‌ها، استعدادها، ارزش‌ها، نقاط قوت و علاقه‌مندی‌های خود برسید.
  2. مزیت رقابتی خود را پیدا کنید: دیگه فقط  اشاره به اینکه شما مدیر، مشاور یا متخصص یک حوزه هستید به‌تنهایی کفایت نمی‌کنه. شما باید نشان دهید که از بین بقیه، چرا باید شما رو انتخاب کنند. در نوشته اصل تمایز در پرسونال برندینگ بیشتر در این مورد صحبت کردیم.
  3. مخاطب هدف خود را تعریف کنید: تعیین مخاطب هدف در پرسونال برندینگ هم یکی دیگه از گام‌های مهم و ابتدایی ساخت برند شخصی است. درسته که هر چقدر مشتریان بیشتری داشته باشیم بهتره، اما ما برای همه افراد فعالیت نمی‌کنیم. شما باید در راستای مخاطبان هدف خودتون فعالیت کنین؛ یعنی افرادی که لازمه در مورد شما بدونند و قراره به آن‌ها خدمت ارائه بدهید.
  4. اهداف پرسونال برند خود را تعیین کنید: تا زمانی که ندونیم مقصد کجاست، آهسته راه رفتن یا دویدن ما بی‌فایده است. نکات و جزئیات هدف‌گذاری رو هم به‌صورت مفصل‌تر در نوشته هدف گذاری در پرسونال برندینگ توضیح دادیم.

حالا که موارد بالا رو مشخص کردیم، باید متناسب با فعالیت خودمون، بهترین شبکه اجتماعی رو انتخاب کنیم.

شبکه اجتماعی مناسب خود را انتخاب کنید

می‌دونین که هر شبکه‌ اجتماعی، مخاطبان خاص خودش رو داره. هر مخاطب هم برای محتوایی که می‌خواهد در هر شبکه اجتماعی ببینه، انتظاراتی داره. اگه می‌خواهید یک محتوای یکسان رو در تمام شبکه‌های اجتماعی منتشر کنین، به‌احتمال‌زیاد در حال اتلاف زمان، انرژی و سایر منابع خود هستید. محتوایی که در اینستاگرام با مخاطب درگیر کننده است، ممکنه اصلاً برای توییتر مناسب نباشه و حتی به برند شما آسیب بزنه. پس اول بهتره هر شبکه اجتماعی رو به خوبی بشناسید و تصمیم بگیرین که در یک یا چند شبکه اجتماعی فعالیت کنید.

یعنی بدونین که در شبکه اجتماعی مدنظرتون، کاربران چگونه رفتار می‌کنن، چه فضایی بر آن حاکم هست و چه مواردی رو به اشتراک بگذارین تا عملکرد بهتری داشته باشید. بهتره به خوبی نحوه کار با شبکه‌های اجتماعی منتخب خود رو یاد بگیرید، نقاط قوت و محدودیت‌های هر شبکه اجتماعی رو بشناسین و از نقاط قوت‌های آنها نهایت استفاده رو ببرید. در ادامه برخی از نکات برند سازی شخصی در شبکه های اجتماعی محبوب رو بیان کردیم.

پرسونال برندینگ در لینکدین

لینکدین ایده‌آل‌ترین بستر برای شبکه‌سازی حرفه‌ای و ارتباطات تجاری است؛ پس استفاده از آن یک امر ضروری و واجبه. البته لینکدین محدودیت‌هایی هم داره که مناسب هر نوع فعالیتی نیست. بیشتر کاربران لینکدین افراد متخصص و حرفه‌ای هستند و بهتره محتوای تخصصی و عمیق در این شبکه منتشر کنین. در لینکدین مهم اینه که شما چه افرادی رو می‌شناسید و چه چیزهایی رو می‌دونید.

یعنی در لینکدین باید به دنبال ساخت یک برند شخصی و پروفایلی باشین که نقاط قوت شما رو برجسته‌تر کنه. البته فراموش نکنین که لینکدین صرفاً جایی برای عمومی کردن رزومه یا فضایی برای بلوف زدن در مورد دستاوردهای شخصی‌تون نیست. بهتره از دوستان و همکاران خودتون درخواست کنین که مهارت‌های شما رو تأیید (Endorse) کنن تا پروفایل و برند شخصی معتبرتری داشته باشین.

پرسونال برندینگ در توییتر

توییتر مانند یک کانال خبری، فضایی است که بیشتر افراد، از کاربران عادی گرفته تا سلبریتی‌ها و حتی روسای جمهور در آن حضور دارن و افکار خودشون رو به اشتراک می‌گذارن؛ مابقی افراد هم از این موضوع استقبال می‌کنن. بیشتر این افراد توییتر رو به خاطر تعاملی بودنش دوست دارن و چون همه‌چیز سریع در این فضا رخ می‌دهد، مردم انتظار پاسخ سریع هم دارن. معمولاً در توییتر پاسخ‌ها زیر دو ساعت منتشر می‌شه پس بهتره که حواستون باشه که اگه برندتون منشن شد، جوابی سریع و درگیرکننده بدهید.

پرسونال برندینگ در فیسبوک

وقتی در مورد فیسبوک صحبت می‌کنیم، ناخودآگاه منظورمون تعامل و درگیر کردن هست. الگوریتم فیسبوک به این صورته که انتشار محتوای تازه و جدید، لزوماً به دیده شدن شما کمک نمی‌کنه. یعنی اگه پست شما جذاب و درگیر کننده نباشه و مخاطبان به آن واکنش نشون ندهند، فیسبوک پست شما رو به افراد کمتری نمایش می‌دهد. پس به‌این‌ترتیب، محتوای جذاب و درگیر کننده بیشتر دیده می‌شه و محتواهای کمتر جذاب، کمتر دیده می‌شن؛ حتی توسط افرادی که شما رو دنبال می‌کنن.

پس یادتون باشه در فیسبوک بیشتر بر روی کیفیت تمرکز کنید تا کمیت و محتواهای جذاب و درگیر کننده ایجاد کنین. برای فیسبوک، شناخت درست از مخاطب هدف می‌تونه بسیار کمک‌کننده باشه یعنی دقیقاً بدونین که مخاطب شما چطور فکر و رفتار می‌کنه و با چه محتواهایی بهتر ارتباط برقرار می‌کنه و درگیر میشه. پس به این توجه کنین که مخاطبان شما چه جنسیتی دارن، در چه محدوده سنی و چه موقعیت جغرافیایی هستن؛ بعد محتوای خود رو بر این اساس شخصی‌سازی کنین. 

پرسونال برندینگ در اینستاگرام

این شبکه اجتماعی بیشتر بر محتوای بصری متمرکزه اما به‌عنوان یکی از کانال‌های فروش سودآور ثابت شده است. درست مثل فیسبوک، این پتلفرم به درگیر کننده بودن محتوا توجه می‌کنه و محتواهایی که جذاب و درگیر کننده نیستن، کمتر دیده می‌شن. ازآنجایی‌که اینستاگرام و فیسبوک زیرمجموعه پلتفرم متا هستند، جای تعجبی نیست که این ویژگی در هر دو وجود داره. یکی از مواردی که در اینستاگرام باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشین، هشتگ‌ها هستند.

هشتگ‌ها باعث ایجاد رشته موضوعات و همچنین جوامع می‌شن که به شما کمک می‌کنه دنبال کنندگان یا فالوئرهای بیشتری جذب کنین. در اینستاگرام بهتره تمام پست‌ها و استوری‌های شما ارتباط نزدیکی با آنچه در زندگی شخصی و حرفه‌ای‌تون انجام میدین، داشته باشه. همچنین بهتره یک تِمِ خاص برای تصاویر و ویدیوهای خودتون داشته باشین. در ادامه مطلب بیشتر در مورد این تم خاص صحبت خواهیم کرد.

تولید محتوا در اینستاگرام سخت‌تر از بقیه پلتفرم‌هاست؛ چون باید خلاقانه‌تر عمل کنین. اما تلاش‌هایی که در این رابطه انجام می‌دهین، کاملاً ارزشش رو داره چراکه فالوورهای بیشتری با شما ارتباط برقرار می‌کنن. تصاویر و ویدیوهای باکیفیت یکی از بهترین گزینه‌ها برای پست کردن در این شبکه اجتماعیه.

پرسونال برندینگ در یوتیوب

یوتیوب بستر مخصوص محتوای ویدیویی هست و همونطوری که می‌دونین بازاریابی ویدیویی امروزه به یکی از برترین اشکال بازاریابی تبدیل شده. احتمالاً شما هم افرادی رو در یوتیوب می‌شناسین که با جعبه‌گشایی محصولات (آنباکسینگ) یا انجام بازی‌های ویدیویی ماهانه میلیون‌ها دلار درآمد دارن. کاربران، عاشق تماشای ویدیو و اشتراک‌گذاری آن‌ها هستند و این می‌تونه فرصت بسیار خوبی برای ایجاد یا توسعه برند شخصی شما باشه.

پس حتی اگه به‌صورت تخصصی در یوتیوب فعالیت ندارین، بهتره ویدیوهای خودتون رو  بارگذاری کنین تا افراد بیشتری به آن‌ها دسترسی پیدا کنند. نکته مهم در مورد یوتیوب این هست که در هر دقیقه، محتوای فوق‌العاده زیادی آپلود می‌شه پس شما باید بتونین تمایز خودتون رو نشان بدین تا بیشتر و بهتر دیده بشین. به نیاز مخاطبان خودتون توجه کنین و ببینین بیشتر به دنبال چه محتوایی هستند. برای اینکه مهارت‌هاتون رو در یوتیوب بیشتر نشون دهید، ساخت ویدیوهای آموزشی یکی از بهترین راه‌هاست.

تا اینجا پیش‌نیازهای پرسونال برندینگ در شبکه های اجتماعی و انتخاب پلتفرم مناسب رو گفتیم. حالا باید با نکات و استراتژی پرسونال برندینگ در سوشال مدیا آشنا بشین تا بتونین فعالیت خودتون رو شروع کنید.

 

 

هشت گام تا ساخت پرسونال برند در شبکه های اجتماعی

در این بخش نکات کلیدی و مهم برای ایجاد پرسونال برندینگ در شبکه های اجتماعی رو با هم مرور می‌کنیم.

گام اول: حوزه تخصصی خود را مشخص کنید

در این مرحله باید تصمیم بگیرین که می‌خواهید به چه چیزی شناخته شوید. یعنی یک تا سه تخصصی که در آن‌ها بسیار خوب عمل می‌کنین و بقیه هم این موضوع رو تأیید می‌کنن، انتخاب کنید. اگه نمی‌دونید کدام حوزه رو انتخاب کنین، راه‌های مختلفی برای انتخاب آن وجود داره. یکی از بهترین راه‌ها، سؤال پرسیدن از خودتون و پیدا کردن موضوعات موردعلاقه شماست. برخی از سؤالاتی که باید از خودتون بپرسین عبارت‌اند از:

  • علایق شما چیست؟
  • چه چیزی در شما شوق ایجاد می‌کنه؟
  • «یک چیزی» که همه می‌گویند شما در آن عالی هستید، چیست؟
  • معمولاً به دنبال چه موضوعاتی هستین و درباره آن‌ها مطالعه می‌کنید؟
  • آیا شش ماه یا یک سال دیگه همچنان به این موضوعات علاقه‌مند خواهید بود؟

اگر علایق و موضوعاتی که در شما شوق و اشتیاق ایجاد می‌کنه زیاد هست، همه آن‌ها رو لیست و با اولویت‌بندی یک تا سه مورد رو انتخاب کنین.

 

گام دوم: رفقا و رقبای خود را شناسایی، بررسی و تحلیل کنید

شناخت رفقا و رقبا و بررسی و تحلیل آن‌ها از پایه‌های اصلی هر استراتژی هستند. شما رفقای خودتون رو شناسایی می‌کنین تا بتونین فرصت‌های همکاری رو پیدا کرده و از آن برای رشد استفاده کنین. از طرفی، رقبای خودتون رو شناسایی می‌کنین تا نیازهای برطرف نشده و شکاف‌های محتوایی رو پیدا کرده و از آن‌ها به‌عنوان نقطه قوت استفاده کنین. برای تحلیل بهتر رقبا و رفقا بهتره از چک‌لیست‌های تحلیل رقبا استفاده کنین. یعنی رقبا و رفقای خودتون رو  بر اساس مواردی که در چک‌لیست گفته شده، بررسی کنین. سپس همه موارد رو در یک فایل اکسل ذخیره کنین تا همه‌چیز در یک نگاه مشخص باشه. اینجاست که می‌تونید از رقبا و رفقای خود ایده گرفته و خودتون رو آماده کنید تا بهتر از آن‌ها عمل کنین. برای تحلیل رقبا و رفقا معمولاً از ابزارهای مخصوص استفاده می‌کنیم که در ادامه نام بردیم.

 

گام سوم: حساب‌های کاربری خود را ایجاد یا به‌روز کنید

آیا همه پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی شما یکسان هستند؟ معمولاً وقتی که افراد با شخص جدیدی آشنا شده یا ارتباط برقرار می‌کنن، به دنبال این هستند که در شبکه‌های اجتماعی مختلف هم با آن شخص ارتباط برقرار کرده و اطلاعات بیشتری در موردش به‌دست بیاورند. در واقع هنگامی هم که ما به دنبال اطلاعاتی در مورد شخصی هستیم، او رو در گوگل یا شبکه‌های اجتماعی دیگه جستجو می‌کنیم.

این مهمه که شما در شبکه‌های اجتماعی محبوب حضور داشته باشین و به مخاطب کمک کنین راحت‌تر در مورد شما اطلاعات کسب کنه. داشتن نام کاربری و تصویر یکسان در این شبکه‌های اجتماعی به تثبیت بهتر برند شخصی شما در ذهن مخاطب منجر می‌شه. برای تثبیت هر چه بهتر برند شخصیِ شما در ذهن مخاطب، مراحل زیر رو انجام دهید:

مرحله اول: یک نام کاربری یکسان برای تمام شبکه‌های اجتماعی انتخاب کنید

در این مرحله باید یک نام کاربری انتخاب کنین تا از آن در تمام شبکه‌های اجتماعی که قراره حضور داشته باشین، استفاده کنین. اگه می‌خواهید بدونید یک نام کاربری در شبکه‌های اجتماعی مختلف در دسترس است یا نه، از سایت‌هایی مثل namecheckr.com استفاده کنین. این سایت‌ها در کمتر از یک دقیقه به شما نشون میدهند که نام کاربری منتخب شما در چه شبکه‌های اجتماعی در دسترس است.

شاید بخواهید در آینده در برخی از شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشته باشین. در این شرایط، بهتره از الآن نام کاربری خودتون رو در آن شبکه اجتماعی رزرو کنید. پس تا اینجا، یک نام کاربری مناسب انتخاب کردین و با آن نام کاربری، در شبکه‌های اجتماعی مدنظر خودتون حساب کاربری ساختین؛ شاید هم فقط نام کاربری‌تون رو به یک نام جدید تغییر دادین. در انتخاب نام، ترجیحاً از نام کامل خودتون استفاده کنین و از مخفف یا القاب استفاده نکنین.

مرحله دوم: از یک عکس ثابت در تمام شبکه‌های اجتماعی خود استفاده کنید

یکی دیگه از راه‌هایی که تصویر ثابت و منسجمی از برند شخصی شما در ذهن مخاطب می‌سازه، استفاده از تصویر یکسان در شبکه‌های اجتماعی منتخب شماست. برای مثال وقتی از یک عکس در اینستاگرام استفاده می‌کنین، از همون عکس در توییتر و لینکدین هم استفاده کنین. یا اگه عکس پروفایل یکی از شبکه‌های خود رو تغییر دادین، در شبکه‌های اجتماعی دیگه هم اینکار رو انجام بدهید.

مرحله سوم: یک بیوگرافی یا هدلاین جذاب و گیرا برای شبکه‌های اجتماعی خود بنویسید

بیوگرافی یا هدلاین شبکه اجتماعی خود رو مثل یک تبلیغ در نظر بگیرین که برند شخصی شما رو تبلیغ می‌کنه. نوشتن بیوگرافی و هدلاین‌ها معمولاً به دو صورت انجام می‌شه: یا از کلمات کلیدی مرتبط استفاده می‌کنن یا یک بیانیه شخصی می‌نویسن.

  • مثال کلمات کلیدی مرتبط: طراح گرافیک مسلط به فتوشاپ و ایلاستریتور
  • مثال بیانیه شخصی: یک طراح گرافیک هستم که با خلق تصاویر به شرکت‌ها کمک می‌کنم فروش بیشتری داشته باشند.

بسته به اینکه شما در چه شبکه اجتماعی حضور دارین، باید یکی از این دو حالت رو برای نوشتن بیوگرافی خودتون انتخاب کنین. اینجاست که شناخت سوشال مدیایی که در آن حضور دارین، اهمیت پیدا می‌کنه. شما باید بدونید در هر شبکه اجتماعی بسته به فضای آن، از کدام روش باید استفاده کنین.

برای شروع، می‌تونین افراد معروف و برتر حوزه کاری خود رو در هر شبکه اجتماعی پیدا کرده و از آن‌ها ایده بگیرین. ترجیح بر این است که در نوشتن بیوگرافی و هدلاین‌ها، هم از کلمات کلیدی استفاده کرده و هم به ارزشی که خلق می‌کنین اشاره کنین. یعنی افراد باید متوجه بشوند که در ارتباط با شما چه چیزی به‌دست می‌آورند.

گام چهارم: لحن، ظاهر و نوع پست‌های خود را منسجم و یکپارچه نگه دارید

این نکته رو فراموش نکنین که هر شبکه اجتماعی فضای مخصوص به خودش رو داره و باید پست‌ها و محتوایی که به اشتراک می‌گذارید، متناسب با آن شبکه اجتماعی باشه. اما بهتره که ظاهر و سبک و سیاق پست‌های شما در فضاهای مختلف، تا حد زیادی منسجم و یکپارچه باشه. این مسئله باعث می‌شه که هم تصویر پرسونال برند شما در ذهن مخاطب بهتر شکل بگیره و هم راحت‌تر به شما اعتماد کنند؛ چون اصالت خودتون رو در فضاهای مختلف حفظ کردین. به‌طورکلی هدف این هست که:

  • از کاورهای یکسان یا مشابهی در شبکه‌های اجتماعی منتخب خود استفاده کنین.
  • فیلترهای مشخصی برای ویرایش عکس‌ها به‌کار ببرید.
  • یا اینکه سبک ثابتی از تصاویر رو به اشتراک بگذارید.

برای اینکه یک قدم جلوتر از بقیه باشین و ظاهر ثابت و یکسانی داشته باشید، می‌تونین سه مورد زیر رو در نظر بگیرید:

  1. یک لوگو با طراحی حرفه‌ای داشته باشید.
  2. چند فونت مناسب و زیبا برای تیترها و نوشته‌های خود انتخاب کنید.
  3. یک پالت رنگی جذاب انتخاب و از رنگ‌های آن در پست‌ها و تصاویر استفاده کنید.

البته همه‌چیز در ظاهر پست‌ها خلاصه نمی‌شه و باید نوع پست‌های شما هم مشخص باشه. برای مثال مشخص کنین شما بیشتر پست‌های متنی منتشر می‌کنین یا ویدیو. با این کار، مخاطبان کم‌کم متوجه می‌شن که باید منتظر چه چیزی از طرف شما باشن و خودشون رو برای آن آماده می‌کنن. در نهایت باید لحن شما هم ثابت و یکپارچه باشه؛ یعنی از میان لحن‌های مختلف مثل رسمی، دوستانه، عامیانه، انگیزشی، کمدی و... یکی رو انتخاب و از آن در فضاهای مختلف استفاده کنین.

گام پنجم: به‌صورت منظم محتوای جذاب و درگیر کننده برای مخاطب هدف خود منتشر کنید

در این مرحله، شما با تولید محتوا، باید تخصص و اشتیاق خودتون به موضوعی که انتخاب کردین رو نشان بدهید. بررسی‌های مختلف نشان میده که یکی از دلایل موفقیت برندها در شبکه‌های اجتماعی، حضور مداوم و فعال هست. پس شما هم باید فعالیت مستمر و مداومی داشته باشین. اما قبل از تولید هر گونه محتوایی، اول به این فکر کنین که چرا یک شخص باید با محتوای شما تعامل داشته باشه؟ این محتوا چه چیز جذابی داره که مخاطب هدف ما باید به آن واکنش نشون بده؟

اگر شما بتونید در محتوای خود ارزشی به مخاطب هدف خود اضافه کنین، آن‌ها بسیار راحت جذب محتوای شما شده و به آن واکنش نشون می‌دهند. حالت ایده‌آل برای تولید محتوا اینه که محتوای شما مشکلی رو حل کنه، نیازی رو از مخاطب رفع کرده و باعث بهبود زندگی آنها بشه یا حداقل چیزی رو بهتر کنه. این ارزش می‌تونه حس خوب، شوخ‌طبعی، آمارهای کاربردی یا حتی اطلاعات در مورد خریدِ بهترین میوه بسته به فصل‌های سال باشه؛ مهم این هست که زندگی مخاطب هدف شما رو بهتر کنه.

برای ارائه محتوای ارزشمند، شاید لازم باشه در حوزه کاری خود دست به تحقیق بزنین. اگه می‌خواهید از محتواهای خود بهتر نتیجه بگیرین، عنوان و تیترهای جذابی بنویسین و احساسات مخاطب رو با نوشتن درگیر کنین. اگه بلد نیستید چطور این کار رو انجام بدهید، با جستجو در گوگل یاد بگیرین. بعد این محتوای ارزشمند و کاربردی رو بسته به سوشال مدیایی که در آن حضور دارین، به‌صورت مرتب منتشر کنین. بر اساس تحقیقات انجام‌شده، تعداد پست مناسب برای فعالیت مداوم در رسانه‌های محبوب، به این ترتیب است:

  • لینکدین: 1 بار در روز
  • توییتر: 5 بار در روز
  • فیسبوک: 2 بار در روز
  • اینستاگرام: 2 بار در روز
  • یوتیوب: 1 بار در هفته

 

گام ششم: با ابزارهای شبکه های اجتماعی برای پرسونال برندینگ آشنا شوید

ابزارهای مختلفی وجود داره که در فرآیند برند سازی شخصی به شما کمک می‌کنن کارها رو راحت‌تر یا سریع‌تر انجام دهید. این ابزارها مخصوصاً هنگامی که برند شخصی شما رشد می‌کنه و جامعه شما بزرگ‌تر می‌شه مفید و کارساز تر خواهند بود. چون با بزرگ شدن جامعه شما، پیگیری و جواب دادن به تمام پیام‌ها و درخواست‌ها سخت می‌شه. شاید هم لازم باشه کارها رو سریع‌تر و برنامه‌ریزی‌شده‌تر انجام دهید که در هر صورت این ابزارها لازمتون میشه.

استفاده از ابزارها باعث صرفه‌جویی در زمان و انرژی شما می‌شه و برنامه‌های شما رو سازماندهی‌شده نگه می‌دارن. معمولاً از این ابزارها در بحث مدیریت شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شه اما لازمه افراد هم از آن‌ها به نفع خود استفاده کنن. ابزارهای شبکه های اجتماعی برای پرسونال برندینگ در چهار دسته زیر قرار می‌گیرن:

دسته اول: ابزارهای تولید محتوا

با کمک این ابزارها راحت‌تر و سریع‌تر می‌تونین محتوای خودتون رو تولید کنید؛ فارغ از اینکه نوع محتوای شما تصویری، ویدیویی، صوتی یا ترکیبی است. برای مثال شما برای پیدا کردن عکس‌های مناسب می‌تونین از سایت Unsplash استفاده کنین، برای حذف پس‌زمینه از سایت Remove.bg استفاده کنین یا با کمک ابزار ‌Biteable ویدیوهای خودتون رو ویرایش کنید. حتی می‌تونید از ابزار Google Trends برای پیدا کردن ترندها استفاده کنین. پس بهتره با ابزارهای تولید محتوا آشنا شده و بسته به نوع محتوایی که تولید می‌کنین، بهترین‌ها رو پیدا کنین.

دسته دوم: ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی

ابزارهایی مثل Buffer یا Hootsuite به شما کمک می‌کنن شبکه‌های اجتماعی خود رو بهتر مدیریت کنین. مثلاً شما در ابزار Buffer می‌تونید سه شبکه اجتماعی خود رو در یک پنل مدیریت کنین. یعنی شما می‌تونید در پنل Buffer همزمان سه شبکه اینستاگرام، توییتر و لینکدین خود رو مدیریت؛ پست‌ها رو زمان‌بندی کنین تا هر زمانی که بخواهید منتشر بشن، عملکرد پست‌های خود رو ببینید و همونجا به پیام‌ها و کامنت‌ها پاسخ بدهید.

در واقع شما به‌جای کار با سه شبکه اجتماعی، همه‌چیز رو از یک داشبورد مدیریت می‌کنین. البته این ابزارها امکانات بیشتری مانند تحلیل و آنالیز دقیق شبکه‌های اجتماعی هم دارند اما لازمه حساب پولی آن‌ها رو بخرین؛ اما مواردی که ذکر کردیم، از امکانات رایگان این ابزارها هستند. یکی از نسخه‌های ایرانی این ابزارها هم سایت نوین هاب هست. 

دسته سوم: ابزارهای رصد و پایش شبکه‌های اجتماعی

این دسته از ابزارها، برند شما رو زیر نظر می‌گیرن و به محض اینکه اسمی از برند شخصی شما برده بشه، سریعاً به شما اطلاع می‌دهند. این ابزارها حتی در صورتی که برند شما منشن نشه و فقط نامی از برند شما برده شه، به شما اطلاع می‌دهند. شما می‌تونید از ابزارهای داخلی مانند نیوز باکس، زلکا و دیتاک برای پایش شبکه‌های خود استفاده کنین یا ابزار رایگان Google Alerts رو به کار ببرید.

اگه برند شخصی شما بزرگ هست، می‌تونید از یک مشاور روابط عمومی هم در پاسخ به واکنش‌ها یا پیام‌های حساس کمک بگیرین. به این نکته هم توجه داشته باشین که تا می‌تونید سریع به واکنش‌ها یا پیام‌ها پاسخ دهید. شما خودتون رو در نظر بگیرین؛ وقتی که پیامی برای شخصی می‌فرستین، دوست دارین سریع جواب بگیرید یا خیر؟ جواب مشخصه. پس شما هم سریعاً به پیام‌ها پاسخ بدین و از این ابزارها برای این کار کمک بگیرین.

دسته چهارم: ابزارهای تحلیل رقبا و عملکرد محتوا

برخی از شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک، اینستاگرام و یوتیوب، تحلیل‌های اولیه‌ای از عملکرد محتوا و صفحه به شما می‌دهند. اما چطور می‌تونید عملکرد صفحات رقبا و محتوای آن‌ها رو آنالیز کنین؟ برای این کار به ابزارهای دیگه‌ای نیاز خواهید داشت. ابزارهایی مثل  Buffer، Hootsuite و ZohoSocial تحلیل‌های بسیار خوبی از محتوای صفحات و عملکرد آن‌ها به شما می‌دهند.

برای تحلیل رقبا هم می‌تونید از ابزارهای Sprout Social و Social Blade یا Sociality.io استفاده کنین. البته بیشتر امکانات این ابزارها پولی هست و باید اشتراک پولی آن‌ها رو خریداری کنین. با این حال، مطمئن باشین اگه به درستی از این ابزارها استفاده کنین، ارزش پولی که سرمایه‌گذاری می‌کنین رو خواهند داشت. هر کدام از این ابزارها هم یک بخش آکادمی و یادگیری دارن تا بتونید از تمام پتانسیل ابزارها استفاده کنین.

گام هفتم: در انجمن‌ها و گروه‌های مرتبط با حوزه کاری خود عضو شوید

انتشار محتوای مداوم و ارزشمند در شبکه‌های اجتماعی به‌مرور باعث رشد برند شخصی و جذب مخاطبان هدف می‌شه. اما در این بین، به‌منظور بالا بردن تعامل مخاطبان با برند شخصی خودتون، باید با جامعه خودتون هم در ارتباط باشید. پس بهتره در انجمن‌ها و گروه‌های مرتبط با حوزه کاری خودتون هم عضو شوید. اهداف شما از این کار باید این موارد باشه:

  • فرصت‌های جدید رو شناسایی کنید.
  • از افراد شایسته بازخورد و راهنمایی بخواهید.
  • مربیان حرفه‌ای رو پیدا کرده و از آن‌ها پیروی کنید.
  • خودتون رو به چالش بکشید و به سؤالات پاسخ دهید.
  • خود رو با افراد درجه‌یک و شناخته‌شده احاطه کنید.
  • از اتفاقات و بحث‌های این انجمن‌ها و گروه‌ها ایده بگیرید.
  • ارتباطات جدیدی ایجاد کرده و بیشتر با افراد تماس برقرار کنید.
  • تا جایی که می‌تونید به دیگران کمک کنید؛ بدون اینکه از شما بخواهند.
  • ببینید افراد و رهبران موفق در حوزه شما چطور رفتار می‌کنند و از آن‌ها الهام بگیرید.

 

گام هشتم: آگاهی از برند خود را افزایش دهید

برای اینکه سریع‌تر شناخته بشین، باید افراد بیشتری رو با برند خودتون آشنا کنین. برای این کار، راه‌حل‌های مختلفی وجود داره. برخی از راه‌حل‌ها عبارت‌اند از:

  1. تبلیغ کنید: تبلیغات به‌صورت فوری افراد بیشتری رو با برند، خدمات یا محصولات شما آشنا می‌کنه و می‌تونه سودآوری بسیار خوبی هم داشته باشه. هدف نهایی در تبلیغات این هست که مخاطبان هدف با تصویر برند شخصی شما به خوبی آشنا شده و بدونن که شما چه کاری انجام یا چه محصول و خدمتی ارائه می‌دهید و در ارتباط با شما آنها در نهایت چه سودی به‌دست می‌آورند.
  2. فرصت‌های مشارکت و همکاری را پیدا کنید: اگر مخاطبان شما ببینند که شما با افراد یا شرکت‌های معروف در ارتباط هستید، برند شخصی شما در نظر آن‌ها قوی‌تر جلوه می‌کنه. به همین خاطره که بیشتر افراد از اسامی افراد و شرکت‌های معروف استفاده می‌کنن. برای پیدا کردن این فرصت‌ها، در رویدادها و در گروه‌ها و انجمن‌های حوزه کاری خودتون حضور پیدا کنین.
  3. از طریق ایمیل برند شخصی خود را تبلیغ کنید: بازاریابی ایمیلی هنوز هم زنده است و یکی از بهترین راه‌ها برای تبلیغ محتوای منتشرشده و تبدیل مخاطب به مشتری است؛ حتی بهتر از شبکه‌های اجتماعی. اگه در حال حاضر دیتابیسی از ایمیل‌های مخاطبان خود ندارین که بازاریابی ایمیلی انجام بدهید، منتظر چی هستید؟ مخاطبان خود رو به سمت اشتراک خبرنامه هدایت کنین تا عضو شده و بازاریابی ایمیلی خود رو شروع کنین.

مزایای پرسونال برندینگ در شبکه های اجتماعی

تا اینجا راه درازی رو آمدیم! تازه راه درازتری هم در پیش دارین، به این فکر کنین که چه مزایای زیادی هم در انتظار شماست. در اینجا به برخی از مزایای داشتن پرسونال برند در شبکه های اجتماعی اشاره کردیم تا انگیزه‌ای برای ادامه راه شما باشه. شما با داشتن برند شخصی:

  1. بیشتر و بیشتر دیده می‌شوید.
  2. اعتماد مخاطبان رو جلب می‌کنید.
  3. اعتبار و پرستیژ شما بیشتر می‌شود.
  4. قابلیت استخدام شدن شما بالاتر می‌رود.
  5. می‌تونید به رهبر فکری یک حوزه تبدیل شوید.
  6. موقعیت شما در بازار و حوزه کاری تثبیت می‌شود.
  7. ارتباطات شما بیشتر و شبکه شما وسیع‌تر می‌شود.
  8. فروش بیشتری رو تجربه و سرنخ‌های بیشتری رو جذب می‌کنید.

بایدها و نبایدهای پرسونال برندینگ در شبکه های اجتماعی

تا اینجا بایدها و نبایدهای زیادی رو با هم مرور کردیم. سایر نکات برندسازی شخصی در شبکه های اجتماعی رو که در بالا به آن‌ها اشاره نکردیم، در این بخش مطرح می‌کنیم. این موارد رو می‌توانین به‌عنوان نکات تکمیلی برای استراتژی‌های بالا در نظر بگیرین.

  • بر روی تعداد فالورهای خود تمرکز نکنید؛ در عوض، بر روی ایجاد یک اجتماع و برقراری تعامل با آن‌ها تمرکز کنید.
  • اگر فالوورها برای شما کامنت می‌گذارند به آن‌ها جواب دهید یا اگر محتوای شما رو بازنشر کردند، از آن‌ها تشکر کنید.
  • لزومی نداره شما در تمام شبکه‌های اجتماعی حضور پیدا کنید اما تمام تخم‌مرغ‌های خود رو هم در یک سبد قرار ندهید.
  • به‌جای کپی و پیست کردن محتوا، محتوای منحصربه‌فرد تولید کنید. اگر از محتوای شخص دیگری استفاده می‌کنید، منشن کنید.
  • شبکه‌های اجتماعی خود رو به هم متصل کنید تا افراد راحت‌تر بتونند شما رو در فضاهای دیگه هم پیدا کنند. مثلاً در بیوگرافی توییتر، آدرس صفحه اینستاگرام خودتون رو هم بنویسید.
  • صبور باشید و به راه خود ادامه دهید؛ ساخت برند شخصی فرایندی زمان‌بر است.

 

پرسونال برندینگ در شبکه های اجتماعی را شروع کنید

این بود راهنمای جامع پرسونال برندینگ در شبکه های اجتماعی؛ امیدواریم که این نوشته برای شما مفید و کاربردی بوده باشه. با نکات و مواردی که در این نوشته خوندید، می‌تونید یک برند شخصی قدرتمند در شبکه های اجتماعی بسازین. سعی کنین در هر شبکه اجتماعی، استراتژی و تاکتیک‌هایی که برای شما مؤثر و کارساز هستند رو پیدا کنین اما به دنبال تاکتیک‌های جدید هم باشید. در تمام شبکه‌های اجتماعی سعی کنین جواب پیام‌ها و کامنت‌ها رو هرچه سریع‌تر بدهید.

پیشنهاد می‌کنیم بعد از خواندن این نوشته، در مورد اینفلوئنسر مارکتینگ تحقیق کنین. همچنین پیشنهاد می‌کنیم که در مورد تحلیل داده تحقیق کرده و آن رو یاد بگیرین تا بتونین بر اساس داده‌ها و تحلیل آن‌ها، استراتژی‌های آینده خود رو تدوین یا تغییر بدین.

 

نوشته شده توسط آکام محمدپوری