داستان خودت رو بگو

  3,004      
اکوسیستم پرسونال برندینگ
بزرگترین دارایی هر برند شخصی اکوسیستم آن هست. اکوسیستم برند شخصی قدرتمندترین بنیان و مزایا رو برای زندگی و کسب‌وکار برای هر فرد ایجاد می‌کنه.

اکوسیستم پرسونال برندینگ

با قدم گذاشتن در مسیر برندسازی شخصی شما به درک و شناخت بهتر و واضح‌تری از خودتون می‌رسید. تا حالا شده از خودتون بپرسید بزرگترین دارایی شما چی هست؟ مهارت و توانایی‌هاتون؟ شغل و حرفه‌تون؟ جاه‌طلبی و آرزوهاتون؟ ظاهر؟ نگرش و ذهن‌تون؟ یا ...؟

هر کدوم از این موارد به تنهایی برای زندگی ما خیلی ارزشمندن، ولی بزرگترین دارایی هر برند شخصی اکوسیستم برندش هست. اکوسیستم برند شخصی قدرتمندترین بنیان و مزایا رو برای زندگی و کسب‌وکار برای هر فرد ایجاد می‌کنه.

اصطلاح «اکوسیستم برند شخصی» شاید اولش کمی ترسناک و یا مبهم به نظر برسه ولی اگه بخواهیم به زبان ساده‌تری این مفهوم رو توضیح بدیم، باید بگیم که:

«هر جزئی از زندگی شما، ازگفته‌ها و عمل، لباس‌ها و سبک پوشش‌تون گرفته تا دوستان و اطرافیان‌تون، که روی برداشت دیگران مخصوصاً مخاطب هدف‌تون از شما و تصمیم‌اش درباره اینکه محصولات و خدمات شما رو دنبال کنه یا نه، تاثیر میگذاره»

اینها اجزای اکوسیستم برند شخصی شما هستند که باید کنترلش کنید. یه جور دیگه فکر کنید؛ شما برای اینکه به اهداف برند شخصی‌تون برسید، به یه سیستم همیشه در حال حرکت و پویایی سرشار از ایده‌ها، افکار، انرژی، تصمیمات و روابط نیاز دارین. این کار رو فقط می‌تونین با یه اکوسیستم برند شخصی با عملکرد بالا انجام بدین.

برندسازی شخصی یعنی شما مدیر، کارفرما و مسئول هر آنچه در مورد خود شماست، هستید؛ ارزش‌ها، اهداف شغلی و حرفه‌ای، افکار، احساسات، نگرش به زندگی، برخورد با مسائل، جایگاه منحصربه‌فرد و تمایز در بازار هدف. برند شخصی شما مثل یه فیلتری عمل می‌کنه که کمک می‌کنه با سرمایه‌گذاری بر روی خودتون، تصمیم‌هایی بگیرین که با خود واقعی شما یعنی کسی که هستین و پیامی که دارین هماهنگ باشه. برند شخصی شماست که تعیین می‌کنه شما چه ویژگی‌های بی‌نظیری دارین و اون رو به گوش کسانی می‌رسونه که مخاطب بازار هدف شما هستند.

 

دکتر سویس Dr. Seuss ، نویسنده و هنرمند آمریکایی قرن بیستم، میگه:

 «امروز شما «شما» هستید که واقعی‌تر از واقعی است. هیچ انسان زنده‌ای نیست که «شما» تر از شما باشه.»

 

یک برند شخصی بااصالت و واقعی دو بازو محرکه مهم و قوی همراه خودش داره که بیشترین مزایا رو براش به ارمغان میاره؛ تخصص و نتورک سازی. ما تو عصری زندگی می‌کنیم که به لطف اینترنت و رسانه‌های اجتماعی، ارتباطات و روابط عمومی بیش از هر وقت دیگه‌ای مهم هستند. پس تنها با کنترل اجزای اکوسیستم برند شخصی هست که می‌تونیم ارتباطات درست ایجاد کنیم و بر برداشت و درک دیگران از خودمون کنترل داشته باشین.

 

 

اجزای اکوسیستم برند شخصی:

 

  • ظاهر شما:

برند شخصی شما برآوردی از چیزهایی هست که می‌گویید، شیوه‌ای که بیان می‌کنین، کارهایی که انجام میدین، زبان و حالات بدنتون، آراستگی، استایل و سبک پوشش‌تون. برند شما و تصویری که می‌سازید، درواقع شیوه ارائه خودتون به دیگران هست.

اون چیزی که مخاطب شما از شما می‌بینه دست‌کم به اندازه اون چیزی که می‌شنوه یعنی پیامی که شما قصد دارین بگین، اهمیت داره؛ پس استایل و سبک پوشش‌تون رو اصلاً دست کم نگیرید. متناسب با برند شخصی‌ای که می خواهید بسازید، لباس بپوشید، به حالت‌های چهره و زبان بدن خودتون دقت کنید، در صورتی که خودتون هم نمی‌دونید حتماً از متخصصین این حوزه و استایلیست‌ها کمک و مشاوره بگیرین.

 

  • ظاهر مواردی که برند شما را دارند:

از کارت ویزیت تا وب‌سایت، پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی، لوگو و... شما باید مفهوم بصری یکسانی رو به مخاطب‌تون ارائه بدهند که حاوی پیامی از برند شخصی شما باشه و برداشت درستی رو تو ذهن مخاطب هدف‌تون ایجاد کنه. باید همیشه دقت کنید که رنگ‌ها، تصاویر و فونت‌ها رو جوری انتخاب کنین که تاثیر مورد نظر شما رو به درستی القا کنه. هویت بصری هر برندی مهم و تاثیرگذار هست، پس برای ساخت هویت بصری برند شخصی خودتون خیلی باید تیزبین باشین و دقت کنید؛ چرا که بخش بزرگی از تصمیمات مشتریان براساس اون چیزی که می‌بینن شکل می‌گیره. شما نمی‌تونین یه وب‌سایت رو بو کنید یا یه رسانه اجتماعی رو لمس کنین، ولی حتماً می‌تونین رنگ‌ها، فونت‌ها و تصویرهایی را که شما رو جذب یا دفع می‌کنه ببینید.

اگه می‌خواهین برندشخصی‌تون تو اوج باشه، باید بدونین کدوم عناصر دیداری مخاطب هدفتون رو جذب می‌کنه و به صورت یکپارچه‌ای از همون‌ها استفاده کنین. خیلی بهتره که برای تعیین ترکیب رنگها، پالت رنگ، فونت و عناصر بصری دیگه‌ای که پیام برندتون رو می‌سازه با یک طراح حرفه‌ای کار کنین. شما باید حتماً کارت ویزیت و لوگو داشته باشین و از عناصر گرافیکی که سیستم هویت برند شما رو می‌سازه، تو همه جا استفاده کنین مثلاً تو وب‌سایت شخصی‌تون و پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی.

 

  • مسیر شغلی منحصربفرد شما:

جایگاه شما و برند شخصی شما تو شغل و تخصص‌تون هست که مخاطب هدف و شیوه‌ی تعامل‌تون رو با او تعیین می‌کنه. هر فردی تو هر سطح مختلف شغلی که باشه، با هر حرفه و تخصصی می‌تونه پرسونال برندینگ انجام بده. چه تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده باشین، متخصص جوانی باشین، در میانه کسب‌وکارتون باشین، مدیر اجرایی، متخصص خدمات حرفه‌ای، کارآفرین، کارمند بین‌المللی، بلاگر، اینفلوئنسر، هنرمند، ورزشکار و.... می‌تونین برندسازی شخصی انجام بدین. بعد از اینکه ویژگی‌های منحصربه‌فرد خودتون رو شناسایی کردین، اصلاً آنها رو پنهون نکنین یا نَگین که مهم نیستند. کاری کنین که این ویژگی‌ها در رزومه‌تون و در نهایت تو برند شخصی‌تون به چشم بیان. با کسانی ارتباط بگیرین که دوست دارند در حوزه تخصصی شما با شما صحبت کنن. یادتون باشه  خودتون رو بی‌نظیر و بی‌همتا بدونین، حتماً جایگاه مناسب برند خودتون رو پیدا می‌کنین.

 

  • شبکه شما:

همونطوری که اشاره شد، ارتباطات و نتورک‌سازی تو برند شخصی نقش اساسی داره. افرادی که با آنها سروکار دارین خیلی مهم‌اند، آنها روی برداشت مخاطب هدف‌تون از شما و همچنین روی توانایی شما در برقراری ارتباط با کارفرماهای آینده تاثیر می‌گذارند. شنیدین که میگن اطرافیان‌تون رو درست انتخاب کنین، چرا که 5 سال آینده شما رو دوستان‌تون می‌سازن؟ از قانون طلایی شبکه‌سازی استفاده کنین: بیشتر از آنچه که می‌گیرید، بدهید. خیلی وقتها پیش میاد که افراد فکر می‌کنن شبکه‌سازی انجام میدهیم برای اینکه چیزی بدست بیاریم. این رویکرد اغلب چندان هم موفق نیست. هدف از شبکه‌سازی و ایجاد ارتباط با دیگران این هست که یه رابطه دوطرفه شکل بدهید و از داشتن تعامل با حلقه دوستان و اطرافیان‌تون لذت ببرید.