داستان خودت رو بگو

  2,866      
هویت و اصالت در پرسونال برندینگ
هویتIdentity و اصالت Authenticity مهم‌ترین مفاهیم در برندسازی شخصی هست که پایه و اساس تمامی اقدامات و روند برندینگ محسوب میشه.

هویت و اصالت در پرسونال برندینگ

هویتIdentity و اصالت Authenticity مهم‌ترین مفاهیم در برندسازی شخصی هست که پایه و اساس تمامی اقدامات و روند برندینگ محسوب میشه. قبلاً هم اشاره کردیم که اولین گام برای توسعه برند شخصی اینه که خودتون رو درست بشناسین. تصویری درست و صادقانه از خودتون، نیازها، استعدادها، نقاط قوت، ارزش‌ها، توانمندی‌ها و علاقه‌مندی‌هاتون داشته باشین، همچنین بدونین دیگران از شما چه انتظاری دارن و چه تاثیری روی تصویری که می‌خواهید از خودتون بسازین، میگذارن.

بارها باید این پرسش رو از خودتون بپرسین که "شما واقعاً چه کسی هستین؟" چرا که شما فقط برند شخصی‌تون رو ایجاد نمی‌کنین، بلکه باهاش زندگی می‌کنین؛ پرسونال برند شما همون چیزی هست که در مورد شما حقیقت داره.

تو روند پرسونال برندینگ  همواره باید به این دو مفهوم دقت کنین: "اصالت" و "هویت". تبدیل شدن به برندی با هویت و اصیل به این معنیه که خودتون رو همونطوری که هستین بپذیرین. هرکسی نسبت به زندگی رویکرد و نگرشی داره، نسبت به موضوعاتی علاقه‌منده و ممکنه از چیزهایی متنفر باشه، همچنین هر انسانی مهارت‌ها و استعدادهای متفاوتی داره و تو حوزههای مختلفی کسب دانش و تخصص می‌کنه.

 

برند شخصی شما چیزی جز شناخت خودِ واقعی شما نیست.

 

ساخت برند شخصی  به شما کمک می‌کنه خود واقعی‌تون رو با همه ویژگی‌هایی که دارین مالک بشین و عمرتون رو در حسرت کسی دیگه‌ای بودن هدر ندین. برای این کار لازمه که نگاهی واقع‌گرایانه به خودتون داشته باشین تا همه چیزهایی رو که از شما «شما» رو ساخته، بشناسین. سخت‌ترین بخش پرسونال برندینگ همین «شناختن خود» هست  که باید برای این کار زمان صرف کنین تا بفهمین «خودتون بودن» و «خود دلخواهتون بودن» چه حسی داره. هدف نهایی برای برند شخصی یعنی زندگی کردن به شیوه‌ یک انسان اصیل واقعاً به زحمتش می‌ارزه.

همونطوری که در بالا هم ذکر شد اصالت و اعتبار کلید شماست برای ساخت یه هویت مورد اعتماد که باعث ارتقا و تثبیت برند شخصی شما تو بازار رقابتی میشه. وقتی برند شما اصالت داره شما میتونین انتظارات دیگران و همچنین خودتون رو از برند شخصیتون تعیین کنین که این باعث ساده‌تر شدن ادراک و ارتباط با اون میشه. هر برند شخصی نیازمند اینه که با افراد همفکر خودش تعامل داشته باشه و بتونه مخاطب‌های خودش رو به طرفدارهای خودش تبدیل کنه، اتفاقی که هویت و اصالت براتون به ارمغان میاره.

تو هسته مرکزی برند شخصی، اصالت و اعتبار یعنی پایبندی به کسی که هستین، آنچه که انجام میدین و کسانی که بهشون خدمت می‌کنین. برند شخصی باعث میشه خودمون رو تو بهترین موقعیت قرار بدیم و تو بیشتر مواقع بتونیم هر چیزی رو که ممکنه به تصویر پرسونال برند ما آسیب بزنه رو حذف کنیم. تمایز و منحصربفرد بودن به برند ما اعتبار و هویت میده، ولی نیازی نیست برای معتبر بودن، حتماً منحصربفرد باشین! معنی اصلی مفاهیم هویت و اعتبار، «واقعی بودن» هست.

ضرب‌المثل "خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو" رو حتماً بارها و بارها شنیدین؛ ولی اینو باید درنظر داشه باشین که ضرب‌المثل‌ها و حکایت‌ها معانی ریشه‌ای و خاستگاه‌های اجتماعی و فرهنگی دارن. در نتیجه تو طول زمان ممکنه از درستی و اعتبارشون کاسته بشه و یا اینکه تو همه موارد صدق نکنه. تو  عصری که زندگی می‌کنیم؛ با گسترش علم ارتباطات عمومی، نتورک‌سازی و شبکه سازی و همچنین افزایش استعدادها و تخصص‌ها تو بازار کار، کلید اصلی برنده شدن ایجاد تمایز و منحصربفرد بودن هست. همون نکته‌ای که پرسونال برندینگ بارها بهش اشاره می‌کنه. واقعاً اگه تمایل دارین که به عنوان یه برند شخصی هویت و اصالت داشته باشین، باید بتونین خودتون رو از دیگران متمایز کنین. پرسونال برندینگ یعنی اینکه به اصیل‌ترین شکل ممکن به خود واقعی‌تون تبدیل بشین. پس باید با خودتون صادق باشین و کاملاً صادقانه خودتون رو ارزیابی کنین؛ یعنی دقیقاً بدونین تو چه چیزهایی مهارت دارین، چه کارهایی رو خوب انجام میدین، انجام چه کارهایی براتون سخت هست و نقاط ضعف شما در حال حاضر چیه. تو این راه می‌تونین از نظرات دیگران هم استفاده کنین ولی مبادا اجازه بدین که دیگران برای شما تصمیم بگیرن و تعیین کنن که شما چه کسی هستین.

 

به این جمله دقت کنین:

If you’re not branding yourself, you can be sure others do it for you.

اگه خودتون برند شخصی‌تون رو نسازین، مطمئن باشین که دیگران این کارو براتون می‌کنن!

 

 

رابین فیشر رافر Robin Fisher Roffer یکی از  مربیان برندسازی    مطرح جهان، معتقده که پرسونال برندینگ کمک می‌کنه «بدونین کی هستید و برای خودتون ارزش قائل بشین تا خواسته‌هاتون رو جذب کنین، برای دیگران جذاب‌تر بشین، اعتماد به‌نفس‌تون زنده بشه، با یکپارچگی مسیرتون رو طی کنین و تو هر زمینه‌ای که انتخاب کردین، خودتون رو از دیگران متمایز کنین.»

 

هویت خودتون رو شکل دهید:

شکل دادن هویت با خودآگاهی شروع میشه. وقتی بدونین چه کسی هستین، می‌تونین تو کار و شغل‌تون هم هدف پیدا کنین. برای شکل دادن هویت باید «خودنگری» بالایی داشته باشین که نیازمند ضریب هوشی و هوش عاطفی مناسب هست. خودآگاهی زمانی رخ میده که بتونین خودتون رو همونطوری ببینین که دیگران شما رو می‌بینن. برای طی مسیر و روند پرسونال برندینگ، اول از همه مهمه که خودتون رو قبول داشته باشین، باید بتونین با دقت به خودتون نگاه کنین، به افکار دیگران درباره خودتون گوش بدین و بخواهید که رشد و تغییر پیدا کنین.

در روند پرسونال برندینگ شما به منحصر بفرد بودن خودتون پی می‌برین و کشف می‌کنین که چه‌طور می‌تونین از این مورد برای نفوذ تو بازار استفاده کنین و وقتی شما درباره چشم‌انداز Vision، ارزش‌ها Value، اشتیاق Passion و هدف Goal به دید شفافی برسین، می‌تونین خود اصیل‌تون رو به دیگران نشون بدین، چرا که مطمئن هستین که اینها واقعاً متعلق به خود شماست نه تقلید یا کپی از دیگران. این شفافیت همون چیزی هست که به شما کمک می‌کنه زندگی اصیل‌تری داشته باشین.

 

به اعتبار خودتون بافزایید:

اعتبار مثل بقیه مهارت‌هایی که قابل یادگرفتن و آموختن هستن، نیست. در عین حال اعتبار همون چیزی هست که شما باید اون رو بسنجین و در خودتون پرورش بدین که این فرآیند هم مثل «هویت» تاکید بر خودشناسی و خودآگاهی داره؛ بنابراین برای شروع نیازه که شما مهارت‌ها، نقاط قوت، استعدادها، ارزشها و علاقه‌مندی‌هاتون رو لیست کنین، همونطوری که برای شکل دادن به هویت انجام دادین.

برای این کار چندتا ایده عملی که تو کتاب "راهنمای A تا  Z  برندسازی شخصی در عصر رسانه‌های دیجیتال" نوشته «ست پرایس – بری فلدمن» مطرح شده رو باهم بخونیم تا بیشتر با این مفهوم آشنا بشین:

  • شناسایی افراد معتبر در اطراف خود:

به افرادی که الگوی شما هستن، توجه کنین. به محتویاتی که منتشر می‌کنن، بیشتر دقت کنین و عمیق شوید. آنها برای کسب اعتماد شما چه کارهایی انجام میدن؟

  • به آنچه که مردم در مورد شما می‌گویند، آگاه شوید:

دوستانتون، خانواده و استادان شما می‌‌تونن به شما کمک کنن که با خود معتبرتون در ارتباط باشین. از آنها اطلاعات بگیرین. آنها شما رو چه‌طوری می‌بینن و درک می‌کنن؟ چه‌طوری شما رو توصیف می‌کنن؟ آنها چه نقاط قوت و ضعفی از شما رو تصدیق می‌کنن؟

  • محدوده مهارتهای خودتون رو تعیین کنید:

برای شناسایی و آگاهی درباره مهارت‌های ضروری خودتون تلاش کنین. از به‌کارگیری کدوم یکی از مهارت‌ها بیشترین لذت رو می‌برین؟ کدوم یکی برای دستیابی به اهداف شغلی شما به بهترین نحو عمل می‌کنه؟ فهرستی از 5 مورد یا بیشتر رو عنوان کنین.

  • از تقلید و پیروی بپرهیزید:

ترس، دشمن عمومی شماره یک در برندسازی شخصی هست. ترس از متفاوت بودن، افراد رو مجبور می‌کنه تا انطباق پیدا کنن. از این مساله بپرهیزید. اجازه بدین تا نظرات‌تون شناخته بشه.شخصیت خودتون رو رها کنین.

  • در ارتباط با رسالت خودتون شفاف باشین:

رسالت خودتون رو با صدای بلند بخونین، اما مراقب باشین تنها قول‌هایی رو بدین که می‌دونین می‌تونین انجام بدین.