داستان خودت رو بگو

  1,520      
اهمیت پرسونال برندینگ در اینفلوئنسر مارکتینگ
اینفلوئنسر به کسی گفته میشه که از راه کانال‌های دیجیتالی خودش، روی دیگران نفوذ یا به عبارتی «وجهه اجتماعی» داره.

این روزها خیلی‌هامون تو رسانه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و... اکانت و پروفایل داریم و حتی اگه زیاد هم فعال نباشیم ولی هر از گاهی صفحات این سوشال مدیا رو بالا و پایین می‌کنیم، به برخی از صفحات و پست‌ها بیشتر از بقیه دقت می‌کنیم، لایک می‌کنیم و نظر می‌دهیم. وقتی صفحه اصلی یا Feed رو چک می‌کنین احتمالاً برای شما هم پیش اومده که با خودتون فکر کنید «من هم بلدم این کار رو بکنم» یا «چرا همه بلاگر یا اینفلوئنسر نمی‌شوند؟».

جوابش خیلی واضح هست؛ چون اینفلوئنسر شدن کار سختیه. شاید از این موضوع بی‌خبر باشین که برای تبدیل شدن به یک اینفلوئنسر تمام وقت، هنر و دانش لازم هست. شاید به نظر برسه که زندگی به عنوان یک اینفلوئنسر، صرفاً به اشتراک گذاشتن عکس‌هایی از خودتون که در خیابان راه می‌روید، لباس‌های شیک، تفریحات، یا حتی گرفتن بستنی قیفی یا غذا باشه، اما در حقیقت باید روزها و شب‌های خودتون رو صرف تولید محتوا برای مخاطبینی کنید که ممکنه ازتون بیش ‌از حد انتظار داشته باشن، بسیار دمدمی باشن، شما رو به خاطر یک عکس آنفالو کنن، یا از استوری جدیدتون خوششون نیاد و ...

گام اول اینکه ببینیم اینفلوئنسرها دقیقاً چه کسانی هستند؟ چرا اهمیت دارند؟ آیا همه بلاگرها و کسانی که تولید محتوا می‌کنن، اینفلوئنسر هستند؟

اگه بخواهیم اینفلوئنسر رو به طور کلی تعریف کنیم، یعنی آدم‌های تاثیرگذار، به همین سادگی! در دنیای دیجیتال امروزی، واژه اینفلوئنسر به کسی گفته میشه که از راه کانال‌های دیجیتالی خودش، روی دیگران نفوذ یا به عبارتی «وجهه اجتماعی» داره. ممکنه این فرد فالوئر یا دنبال‌کننده زیادی داشته باشه، یا انگیجمنت Engagement بالایی داشته باشه که وقتی حرف می‌زنه، مخاطبینش گوش می‌دهند، عمل می‌کنند و از همه مهم‌تر اینکه خرید می‌کنند.

چند سال اخیر «بازاریابی افراد تاثیرگذار» یا «اینفلوئنسر مارکتینگ» رشد خیلی زیادی داشته و این واژه Influencer به هر کسی که بلاگ و  ولاگ (ویدئوبلاگ) داشته باشه اطلاق میشه. کسی که تولید محتوا می‌کنه، باید ویدئو بسازه، عکس بگیره، و پست‌هایی بگذاره که مردم رو ترغیب کنه تا بخواهند بهش اعتماد کنند و بیشتر ببینند. باید از انواع تاکتیک‌های بازاریابی استفاده کنه تا تعداد مخاطبین خودش رو افزایش بده و آنها رو نسبت به خودش متعهد نگه داره. از طرفی باید محتوایی که تولید می‌کنه، متناسب با برند شخصی خودش و همچنین هر پلتفرم باشه، چون روندی که در اینستاگرام کار می‌کنه، در یوتیوب یا رسانه‌های دیگه کار نخواهد کرد.

با نگاهی به آمارهای جدید سایت influencermarketinghub برای سال 2021 در مقایسه با سال‌های گذشته، می‌تونیم رشد این نوع از بازاریابی رو بیشتر درک کنیم:

  • پیش‌بینی میشه صنعت اینفلوئنسر مارکتینگ در سال 2021 به حدود 13.8 میلیارد دلار برسد.
  • بیش از 240 آژانس و پلتفرم متمرکز بر اینفلوئنسر مارکتینگ در سال 2019 تأسیس شده اند.
  • بیش از 59 درصد از کسب‌وکارها بودجه مستقل برای بازاریابی محتوا دارند و 75٪ از آنها قصد دارند بودجه‌ای را به اینفلوئنسر مارکتینگ در سال 2021 اختصاص دهند.
  • 90 درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی معتقدند که اینفلوئنسر مارکتینگ نوعی بازاریابی موثر است.
  • اکثر برندها از اینفلوئنسرهای یکسان در کمپین‌های مختلف استفاده می‌کنند.
  • برندها همچنان تمایل دارند به جای پرداخت پول نقد به اینفلوئنسرها، نمونه کالاهای رایگان از برند خودشون رو بدهند (یا در محصولات گران‌تر تخفیف بگذارند).
  • 67 درصد از پاسخ دهندگان نظرسنجی، میزان بازگشت سرمایهشون (ROI) رو از طریق کمپین‌های اینفلوئنسری خود می‌دونند.متداول ترین معیار موفقیت در اینفلوئنسر مارکتینگ، نرخ تبدیل به فروش است.
  • 83 درصد شرکت‌ها هزینه‌های اینفلوئنسر مارکتینگ رو از بودجه بازاریابی خود می‌گیرند.
  • 67 درصد از پاسخ‌دهندگان از اینستاگرام برای اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده می کنند، اما افزایش بسیار زیادی در پلتفرم TikTok مشاهده شده است.
  • تقلب در اینفلوئنسر مارکتینگ همچنان مورد نگرانی پاسخ‌دهندگان است، اما بسیار کمتر از گذشته شده.
  • 67درصد از پاسخ‌دهندگان ترجیح می‌دهند اینفلوئنسر مارکتینگ از طریق کمپینها باشه تا اینکه همیشه فعال باشن.
  • پیداکردن اینفلوئنسر مناسب، مهمترین چالش برای کسب‌وکارها و کسانی است که برای بازاریابی تو این نوع از کمپین‌ها شرکت می‌کنند. 

 

 

انواع اینفلوئنسر:

ده مدل اینفلوئنسر وجود داره که هر کدوم یا جزء تولیدکنندگان محتوا هستند یا اینفلوئنسرهایی که عکس از زندگی روزانه خودشون می‌گذارند:

تولیدکنندگان محتوا:

  1. بلاگر: بلاگی داره که به طور منظم آپدیت و یا به روزرسانی می‌کنه و از طریق کانال‌های توزیع محتوا مثل فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، پینترست و لینکداین آنها را به اشتراک می‌گذاره.
  2. ولاگر: کانالی در یوتیوب، آپارات و ... داره و در آن ویدئو به اشتراک می‌گذاره. همچنین ولاگ‌ها و ویدئوهای آموزشی او در کانال‌های اجتماعی‌اش مورد توجه قرار می‌گیره.
  3. متخصص: در یک صنعت خاص، مثل زیبایی، فشن، طراحی داخلی و... تخصص داره. ممکنه بلاگر هم باشه ولی اعتبار و دانش لازم برای این تخصص را هم داره.
  4. حیوانات، کودکان، اشیا، الگوهای رفتاری یا میم‌ها: Meme،ایدهها و مفاهیمی هستند که با به اشتراک‌گذاری آنلاین و از شخصی به شخص دیگه گسترش پیدا می‌کنه که شامل تصویر، ویدئو و حتی کلمات و عبارات هستند.

اینفلوئنسرهایی که عکس از زندگی روزانه خودشون می‌گذارند:

  • افراد بااستعداد ویژه: افرادی مثل یک رقصنده‌، سرآشپز، نقاش و.. که مهارت خاصی دارند و در رابطه با هنر و مهارتشون پست می‌گذارند.
  • کارآفرین: کسانی که کسب‌وکار، استارتاپ و یا خدماتی راه انداخته‌اند و از مواردی که روزانه براشون پیش میاد، عکس و فیلم به اشتراک می‌گذارند.
  • سوپرمدل‌ها: افرادی که در زمینه تناسب اندام، فشن و زیبایی، ورزش و مادلینگ فعالیت می‌کنند. این افراد آنقدر خواستنی و زیبا هستند که دنبال‌کننده‌های زیادی دارند.
  • سلبریتی: بازیگران، هنرپیشه‌ها، خواننده‌ها، ورزشکاران حرفه‌ای و.. شهرت زیادی دارند و همچنین فالوور زیاد.
  • افراد سرشناس: مثل یک تاجر، سیاست‌مدار یا افراد فعال در حوزه‌های مختلف.
  • انسان‌های واقعی: کسانی که در هیچ کدوم از گروه‌های فهرست قرار نمی‌گیرند، بلکه فقط پست می‌گذارند. 

 

حالا که مفهوم تاثیرگذاری و انواع اینفلوئنسرها رو تعریف کردیم، این سوال ممکنه پیش بیاد که در دنیای اینفلوئنسر مارکتینگ، چه قدر پرسونال برندینگ اهمیت دارد؟

برای پاسخ به این سوال، اول باید به این نکته توجه کنیم که رسانه‌های جدید مثل یک خیابان دوطرفه هستند. شما به عنوان یک برند شخصی، نمی‌تونین بدون وجود مخاطب، برند داشته باشین. رسانه‌های اجتماعی امکان ایجاد گروهی از فالوئرها که افرادی با عقاید مشابه و با منافع مشترک هستند و همچنین شما قصد آموزش و الهام بخشیدن به اونها رو دارین، فراهم کرده است.

جف بولاس Jeff Bullas نویسنده و مدیرعامل Jeffbullas.com میگه:

 

استراتژی هسته‌ای برای همه بازاریابان و کارآفرینان در دنیای دیجیتال، گسترش شبکه‌های توزیع رسانه‌های دیجیتال هست. فالوئرهای شما بخش بزرگی از این معادله هستند. این تفاوت بین ناشناس بودن و در معرض دیدگان جهانی بودن است.

 

یک حقیقت کوچک و بسیار ساده وجود داره: شما بدون مخاطب نمی‌تونین یک برند داشته باشین. مخاطبان شما ممکنه تعداد کمی از مردم، میلیون‌ها نفر یا عددی مابین این دو باشند، ولی مهم این هست که اعتماد حتی یک مخاطب رو بدست بیاورید. مخاطب شما رو به یک موضوع خاص و درواقع موضوع شما، مرتبط می‌کنه. آنها برای پاسخ دادن، یافتن مسیر و هدایت شدن روی شما حساب می‌کنن. و این یعنی تاثیرگذاری و نفوذ، پایه و اساس اینفلوئنسر مارکتینگ!

لی اودن Lee Odden نویسنده کتاب «بهینه‌سازی» و مدیرعامل شرکت بازاریابی Toprank Marketing اشاره کرده که:

وقتی برندها می‌خواهند معتبر شوند و دسترسی خودشون رو گسترش بدهند، افرادی رو پیدا می‌کنند که از قبل تاثیرگذار هستند و برای ایجاد محتوا با آنها شریک می‌شوند.

 

پس میشه گفت برندسازی شخصی به نوبه خودش همان فرآیند نفوذ و تاثیرگذاری هست. هدف این هست که در نقشی که دارین، به اعتبار برسید و برند شخصی خودتون رو با موضوعی در ذهن مخاطبین که در راستای تخصص شماست، مرتبط کنین.

 

 

تاکتیکی که در اینفلوئنسر مارکتینگ به کار برده میشه، درواقع همون تبلیغات شفاهی، تبلیغات دهان به دهان یا Word of mouth هست که قدرتمندترین نوع بازاریابی در هر حوزه، بازار و رسانه محسوب میشه. این فرآیند تاثیرات بسیار زیادی برای جلب نظر دیگران و بازاریابی و فروش داره.

نکته دیگه‌ای که باید بهش اشاره کنیم این هست که بازاریابی محتوا و اینفلوئنسر مارکتینگ بسیار به هم نزدیک و همراستا، شاید بشه گفت مثل دو دوست صمیمی هستند که محتوا مشخص‌کننده تاثیرگذاری هست. همچنین «اصالت» مهم‌ترین بخش محتوایی هست که افراد و برندهای شخصی باید بهش دقت کنند، چرا که مخاطبین‌شان هم برای مشاوره تخصصی به آنها اعتماد می‌کنند.  وقتی یک اینفلوئنسر محتوایی رو منتشر می‌کنه، مخاطبین به حرف او گوش می‌دهند و به او اطمینان دارند حتی اگه اون محتوا یک تبلیغ باشه. اصالت مهم‌ترین چیزی هست که یک برند شخصی همواره باید بهش دقت کنه، حتی در نفوذ و تاثیرگذاری بر دیگران. اگه محتوا منتشر شده همراستا با هویت برند شخصی نباشه، مخاطبین اطمینان و اعتمادشون کمتر میشه و وجه پرسونال برند از بین میره.